غار علیصدر همدان | هیجانِ تماشایِ زیبایی

همدان است و غار علیصدر ش. گردشگران بسیاری هستند که به همدان می‌روند تا فقط غار علیصدر را ببینید یا اگر زمان کمی برای گشتن در همدان دارند غار علیصدر یکی از مهم‌ترین مقاصد دیدنی آنها در این شهر است. سالانه یک میلیون نفر از این غار دیدن می‌کنند.

چرا؟

این غار یکی از بزرگ‌ترین غارهای آبی ایران و جهان است که می‌توان در آن با قایق گشت. یعنی غار علیصدر بزرگ‌ترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان است. این غار مناظر سنگی شگفت انگیزی دارد که برای متخصصان حوزه‌ی زمین شناسی و افراد بی تخصص بی نهایت جذاب است.

وجه تسمیه

اهالی روستا از این غار به عنوان مخزن و «سد» استفاده می‌کردند. از طرف دیگر، در بنچاق‌ها و اسناد روستا، نام ده «علی سد»، و در شناسنامه‌های اهالی، «علی سرد» آمده است. در زمان احداث جاده برای روستا در سال ۱۳۵۰، پیمانکار مجری در تابلوی راهنمای پروژه نام جاده را «علیصدر» نوشت و از آن زمان به بعد، این نام برای روستا و غار مصطلح شد. با اینکه مردم امروزه اسم این غار را «علی صدر» می‌نامند، ولی در اصل اسم این غار به دلیل آبی که در آن وجود دارد و جزو آب‌های سرد است، «علی سرد» است.

غار علیصدر
غار علیصدر

درباره‌ی غار علیصدر

این غار آنقدر وسیع است که هنوز قسمت‌های بسیاری از آن کشف نشده و از وسعت دقیق آن اطلاعی در دست نیست. در حال حاضر حدود ۴۴۰ کیلومتر از مسیرهای مختلف غار نقشه‌برداری شده است و گردشگران از مسافت آبی ۲ کیلومتری آن دیدن می‌کنند. اما عمق آن در جاهای مختلف متفاوت و بین نیم تا ۱۴ متر است. در میان این غار دریاچه‌ی بزرگی هست که از همان‌جا می‌نتوان به بخش‌های مختلف آن رسید. برخی پژوهشگران معتقدند این غار با غار کتله خور در زنجان ارتباط دارد.

زیبایی‌های غار علیصدر

بازدید از غار به خودی خود جذاب است؛ حال تصور کنید که روی آب در حرکتید، از هوای خنک غار لذت می‌برید و زیبایی‌های سنگی نورپردازی شده‌ای را هم می‌بینید. فقط در تعداد معدودی غار در جهان مانند غار مولیس فرانسه، غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا مجموعه‌ای زیبا نظیر آنچه در غار علیصدر وجود دارد به چشم می‌خورد.

منشأ آب دریاچه‌ی علیصدر چشمه‌های زیرزمینی، ریزش مداوم آب از دیواره‌ها و سقف غار است.

هوای داخل غار بسیار سبک است و حالت سکون مطلق دارد؛ به همین دلیل اگر شمعی را در محیط غار روشن کنید هیچ گونه حرکتی در شعله آن نمی بینید!!

سن این غار ۱۹۰ میلیون سال است.

بیشترین ارتفاع غار، از عمق آب تا سقف به ۵۴ متر می رسد که این به اندازه ارتفاع یک برج ۱۸ طبقه است!

خوبی این غار این است که به خاطر وجود دریچه‌های سلولی فراوان در آن برخلاف بسیاری از غارها تنفس در آن دشوار نیست.

یکی از دلایل زیبایی این غار وجود سنگ‌های مختلف رنگی زیر آب است. و به خاطر شفافیت زیاد آب شما می‌توانید رنگ‌های قرمز، ارغوانی، قهوه ای، سبز و آبی را در آب ببینید.

غار علیصدر
غار علیصدر

اطلاعات زمین شناسی

هرچند که این بخش در حوزه‌ی تخصصی ایران تراول نیست، اما به خاطر بازدید تخصصی بسیاری از گردشگران لازم دیدیم تا بخش کوچکی از اطلاعات زمین شناسی مربوط به غار را در اینجا بیاوریم.

از زیباترین مظاهر غارها استالاگمیت ها (چکیده ها) و استالاکتیت های (چکنده ها) آن هستند که به شکل های متنوع، جذاب و تماشایی در سال های مختلف شکل گرفته اند و هر ببینده ای را سر ذوق می آورند. استالاگمیت ها و استالاکتیت هایی که بر اساس ظاهرشان به نام های گوناگونی مانند گل کلمی، سوزنی، نی غار، برفک و … خوانده و شناخته می شوند. اشکال گل کلمی، سوزنی و چتری از معروف‌ترین اشکال چنینی در غار علیصدر هستند و به وفور می‌توان نمونه‌هایی از آنها را در غار تماشا کرد.

زمین شناسان قدمت سنگ های غار علیصدر را به دوره‌ی ژوراسیک از دوران دوم زمین شناسی نسبت می‌دهند. این پدیده‌ی طبیعی و زیبای زمین‌شناسی در نتیجه ترکیب آب حاصل از بارش قطرات باران، با گاز دی اکسید کربن موجود در هوا و نفوذ در لایه های آهکی ضخیم به وجود آمده است. گاز دی اکسید کربن محلول در آب، ترکیبی ناپایدار به نام بی کربنات کلسیم را به وجود آورده و در سنگ های آهکی زمین پیشرفت کرده و فضاهای خالی به وجود آورده است. در طی میلیون ها سال این فضاهای خالی به هم پیوسته و غار علیصدر را تشکیل داده اند. جالب آنکه در این میان در کاوش های انجام شده در غار، شواهدی از حضور انسان های اولیه نیز به دست آمده است.

غار علیصدر
غار علیصدر

در بازدید از این غار سعی کنید اشکال زیر را بیابید:

  • تخت جمشید: ستون هایی که از زمین تا به بالا کشیده شده اند و در آن استلاگمیت ها و استالاکتیت ها به یکدیگر رسیده اند. این ستون ها از آنجایی که به سر ستون های سازه تخت جمشید شباهت دارند به این نام خوانده می شود.
  • میدان ستون ها: تخته سنگ بزرگی است که مانند ستون از بالا تا کف غار ﺁمده است.
  • پنجه‌ی اژدها: استالاگتیت زرد رنگی که مانند پنجه اژدهایی افسانه‌ای از سقف غار فرود ﺁمده است.
  • پنجه عقاب: شکلی عجیب و حیرت آور در قسمتی از غار دیده می شود که تداعی کننده پنجه عقاب است و ازین رو آن را پنجه عقاب نامیده اند.
    تالار قندیل بزرگ: در قسمتی از مسیر پیاده روی غار، تالاری با قندیل های متنوع و بزرگ را خواهید دید که قندیلی عظیم الجثه در میان آن قرار دارد و به همین سبب به “تالار قندیل بزرگ” معروف شده است.
  • آبشار سنگی: تخته سنگ بزرگی که به شکل یک آبشار بزرگ زیبا و عظیم در آمده و در میان غار خودنمایی می کند.
  • کلمه الله: تجلی کلمه الله را در دیواره غار مشاهده خواهید کرد که با نورپردازی آن را برجسته و مشخص کرده اند.
    تالار قندیل بزرگ: در قسمتی از مسیرپیاده روی غار، تالاری با قندیل های متنوع و بزرگ را خواهید دید که قندیلی عظیم الجثه در میان آن قرار دارد و به همین سبب به “تالار قندیل بزرگ” معروف شده است.

پیشنهاد ایران تراول

پس از بازدید از این غار می‌توانید به پارک نزدیک غار بروید.

ضمناً بازارچه‌هایی هست که شمارا در خرید سوغات همدان یاری می‌دهند.

رستوران، شهربازی، رصدخانه، نمازخانه و بسیاری از امکانات دیگر همان حوالی هستند.

با توجه به شلوغی این غار و زیاد بودن مدت زمان انتظار در صف تهیه‌ی بلیط و رسیدن نوبت بازدید، پیشنهاد می‌کنیم در روزهای غیر پیک (غیر تعطیل و خارج از شلوغی) برای بازدید اقدام کنید.

غار علیصدر مسیرهایی به نسبت مناسب برای استفاده‌ی معلولان حرکتی که با ویلچر رفت و آمد می کنند دارد. اما متاسفانه  امکان حضور معلولان در غار تا نزدیکی اسکله هست و امکان قایقرانی و پیاده روی در دیگر قسمت های غار برای آنها وجود ندارد.

بازدید از غار علیصدر

نشانی: شهر کبودرآهنگ، غار علیصدر

زمان بازدید:

شش ماهه اول سال: ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰

شش ماهه دوم سال: ۸:۰۰ تا ۱۶:۳۰

هزینه بلیط بازدید:

مسیر عادی: ۲۷۰۰۰ تومان

مسیر جدید: ۳۵۰۰۰ تومان

بلیط گردشگران خارجی: ۷۵۰۰۰ تومان

اگر غارها برای شما جالب‌اند برای دیدن غار زیرزمینی کلیک کنید

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments