برج آزادی | سمبل جهانی پایتخت ایران

برج آزادی ، سازه‌ای منحصر به فرد که در ذهنیت و باور عموم پایتخت نشینان، نماد شهر تهران است و در طی سالیان همچون یک ناظر، پابرجا و شاهد گذر روزها بوده‌است. این برج که یکی از شناخته شده ترین نمادهای ایرانی است، با معماری گیرا و زیبا در هنگام طلوع و غروب خورشید و در هوای پاک شهر، مکانی برای اجتماع، گپ و گفت و بخصوص عکاسی است. با تیم ایران تراول همراه باشید.

برج آزادی ، در نگاه تاریخ و معماری

میدان‌آزادی که پیش از انقلاب آنرا با نام میدان شهیاد یاد می‌کردند، بزرگ‌ترین میدان شهر تهران است. این میدان به همراه برج آزادی در سال 1349 برای یادبود جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی ایران توسط حسین‌امانت طراحی و ساخته شد و پس از انقلاب 1357، میدان‌آزادی نام گرفت. داستان و جریان ساخت این برج جالب و قابل‌توجه است. در سال 1345، مسابقه‌ای برای طراحی برج آزادی درنظر گرفته‌شد که حسین‌امانت 24 ساله و دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران، برگزیده شد و این شاهکار چشم‌نواز و تلفیقی هوشمندانه را برجا گذاشت. حسین‌امانت در جایی گفته‌است: “این بنا به گذشته‌های درخشان تاریخ ایران نظر دارد؛ به دورانی که ایران در ادبیات، معماری، هنر، صنایع دستی، علوم مختلف و چیزهای دیگر سرآمد بود. من می‌خواستم جمع‌بندی خود از این‌ها را در برج شهیاد(آزادی) ارایه کنم تا اگر کسی از خارج وارد ایران می‌شود یا حتی مردم ایران بدانند که این اثر به کجا و به کدام فرهنگ مربوط است.”

قوس ایرانی اسلامی برج آزادی
قوس ایرانی اسلامی برج آزادی

این میدان که از شرق به خیابان آزادی، از شمال به بزرگراه محمدعلی جناح، از غرب به بزرگراه لشگری و از جنوب به بزرگراه آیت‌الله سعیدی متصل است، از نظر معماری؛ یک  شاهکار تلفیقی از معماری ساسانی، هخامنشی و اسلامی است  و در محوطه زیرین برج، تالارهای نمایش،نگارخانه ، کتابخانه و موزه قرار دارد. بنای برج شامل سه طبقه، چهار  آسانسور، دو راه پله با 286 پلکان است. ارتفاع برج آزادی به طور تقریبی 50 متر است و گفته می‌شود در ساخت برج آزادی چهل و شش هزار قطعه سنگ به کار رفته‌است.

برج آزادی بنایی تلفیقی است

به نقل از حسین‌امانت چنین آمده است: “خطوط موازی و کشیده پایه‌ها به سبک معماری هخامنشی، قوس اصلیِ میان برج، یادآور طاق‌کسری از عهد ساسانی و قوس بالایی آن که یک قوس شکسته‌است، برگرفته از دوران بعد از اسلام و نفوذ اسلام در ایران ‌است. نقوش رسمی‌ساز  بین این قوسین، بسیار ایرانی است و من آن را از گنبد مساجد ایران الهام گرفته‌ام.

در واقع تکنیک گنبدسازی در ایران بسیار جالب است و شما در هر مسجدی، چیز تازه‌ای می‌بینید. در این گنبدها که نشانه نبوغ ایرانی است، معماران قدیم از قاعدهٔ مربع بنا، وارد دایره گنبد شده‌اند و این کار را با کمک رسمی‌بندی‌ها و مقرنسهای بسیار زیبا انجام داده‌اند. در برج آزادی هم همین کار را انجام داده‌ایم. هندسه‌ی بنا براساس هندسه مربع مستطیل است که از روی چهارپایه خود می‌چرخد، شانزده ضلعی می‌شود و در آخر به صورت یک گنبد شکل می‌گیرد.

معماری داخلی برج آزادی
معماری داخلی برج آزادی

این گنبد تنها از داخل برج قابل مشاهده‌است. دو طبقه داخل برج، یکی بالای قوسِ طاق اصلی و دیگری زیر گنبد است که با آسانسور قابل دسترسی‌است. طبقه بالا به عنوان نمایشگاه طراحی و با گنبدی از بتن سفید پوشیده شده‌است. در این گنبد، مقرنس ایرانی به شیوه‌ای نوین اجرا شده و با کاشی‌های‌ فیروزه و معرق ایرانی پوشیده شده‌است.”


“نقوشی که در میدان هست و باغچه‌ها و گل‌کاری‌ها را شکل می‌دهد، از طرح داخلی گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله اصفهان الهام گرفته شده؛ منتها هندسه دایره گنبد تبدیل به بیضی شده‌است. ”


حسین امانت درمورد فضای میدان

در حال حاضر، این برج چهارطبقه به‌شکل کامل در تمامی طبقات فعال است و همانطور که گفته‌شد نه تنها برای بازدید بلکه به‌شکل رسمی، بنایی است کاربردی. اگر جدای معماری بی‌نظیر این برج، به دنبال ردپایی از چند دهه‌ی اخیر هستید، حتما به میدان‌آزادی سری بزنید و از چشمهای این برج، به نظاره بنشینید. ایران تراول پیشنهاد می‌کند حتما در صورت تصمیم به دیدن این فضا، زمان کافی برای بازدید از فضای داخلی را هم درنظر بگیرید.

فضای داخلی برج آزادی

بسیاری از افراد فکر نمی‌کنند این برج تنها بنایی است که بیرون آن دیدنی است. غافل از آنکه فضای داخلی برج‌آزادی هم برای دوست‌داران موزه و دیگر دیدنی‌ها جالب توجه است. فضای داخلی برج‌آزادی به این بخش‌ها تقسیم می‌شود:

  • سالن ایران‌شناسی
  • گذرگاه پیشینیان
  • سالن تشریفات
  • تالار آینه
  • تالار کهن (موزه)
  • راهروی ‌فن‌آوری
  • پایگاه دانستنی‌ها
  • سالن نمایش
  • نگارخانه اقوام
  • کتابخانه
  • نگارخانه بوستان
  • سینما

سالن ایران شناسی

در سالن ایران شناسی ماکتی از مناطق دیدنی ایران وجود دارد که بازدیدکنندگان با قرار گرفتن بر روی نقاله‌ای بر روی نقشه به حرکت در می‌آیند.

آب‌نمایی با تزئین بسیار زیبا با کاشی و سنگ ماکتی از خلیج فارس است. همچنین، آکواریوم بزرگی با ماهی‌های زیبا و دیدنی در قسمتی از آن وجود دارد. در این بخش دیدنی‌های دیگری هم هست که می‌تواند شما را به جذاب‌ترین شکل با دیدنی‌های ایران آشنا کند.

فضای داخلی برج‌آزادی
فضای داخلی برج‌آزادی

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments