آرامگاه نادرشاه افشار | حس غرور ایرانی

غیر ممکن است که کسی به شهر مشهد سفر کرده باشد و المان با شکوه و معروف آرامگاه نادرشاه افشار را در خیابان شیرازی ندیده باشد. اگر تجربه‌ی قرارگیری در پای این المان را داشته باشید شکوه آن را با تمام وجود حس می‌کنید. این مجسمه‌ی بسیار زیبا متعلق به باغ موزه‌ی نادری است.

چرا نادرشاه افشار ؟

نادرشاه افشار موسس سلسله‌ی افشاریه در ایران بود که یکی از پادشاهان معروف و کشورگشای ایرانی است. این پادشاه به واسطه‌ی کشور گشایی‌ها و تجدید استقلال ایران به واسطه‌ی سرکوب افغان‌ها، عثمانی و روسیه است. نادرشاه همچنین جنگ‌های پیروزمندانه‌ای برای فتح مناطق مختلف داشته است. نادر اقوام ایرانی را متحد و منسجم در زیر پرچم ایران درآورد و بار دیگر ایران قدرتمندترین کشور آسیا گشت.

آرامگاه نادرشاه افشار
آرامگاه نادرشاه افشار

نادرشاه در اواخر عمر خود به سبب احساس خطرهایی که از طرف افراد خود داشت تغییر اخلاق داد و همین باعث شد تا در یکی از سفرها توسط علی قلی خان افشار که یکی از افردش بود در خیمه به قتل برسد.

تاریخچه‌ی آرامگاه نادرشاه افشار

نادرشاه در زمان حیات به پس از مرگ خود فکر کرده بود و همین باعث شد دستور به ساخت آرامگاهی در بالاخیابان مشهد یا همان خیابان شیرازی امروزی بدهد که پس از مرگش در آن دفن شود، که در دوره‌ی قاجار به دستور قوام السلطنه آرامگاه جدیدی در همین قسمت برای او ساخته شد و استخوان‌هایی که از تهران آوردند در آن دفن شد.

در سال 1335 انجمن آثار ملی ایران در صدد ساخت آرامگاهی در شان این پادشاه بزرگ برآمد که در همین راستا طرح هوشنگ سیحون برای ساخت آرامگاه نادرشاه افشار برگزیده و ساخته شد.

معماری آرامگاه نادرشاه افشار

طرح کلی ساختمان آرامگاه از دو شکل مربع و مثلث تشکیل شده است. قابل توجه ترین ویژگی این آرامگاه که در نگاه اول توجه را به خود جلب می‌‌کند استفاده از سنگ خارای کوهسنگی مشهد در ساخت بنا است که نمود بسیار خوبی از سرسختی و قدرت نادرشاه در دوران حکومتی خود است.

تالاری که سنگ مزار نادرشاه در آن قرار دارد تالاری مربعی با ستون‌هایی در اطراف است. در ساخت دیوارهای این تالار از سنگ مرمر اخرایی رنگی استفاده شده که همراه با سقف خیمه‌ای این فضا تداعی کننده‌ی صحنه‌ی قتل این پادشاه بزرگ است. ستون‌های این تالار با الهام از کلاه نادری ساخته شده که تشکیل شده از دو قاعده‌ی مستطیلی با چرخش 45 درجه نسبت به یکدیگر است.

آرامگاه نادرشاه افشار
آرامگاه نادرشاه افشار

اولین چیزی که از آرامگاه نادرشاه افشار به ذهن همه می‌آید مجسمه‌ی اوست که حالت دینامیک و جهشی جنگ را تداعی می‌کند.

در بخش‌های دیگری از این باغ بناهای فرعی برای تالار اجتماع و کتابخانه و سرویس و گلخانه در نظر گرفته شده که طراحی هماهنگی با آرامگاه دارد. مجموعه مجسمه‌های این باغ توسط آقای ابوالحسن صدیقی در رم ساخته و با برنز ریخته شده اند.

آرامگاه نادرشاه افشار
آرامگاه نادرشاه افشار
موزه‌ی نادری در باغ

در این باغ زیبا موزه‌ای نیز با دو تالار جداگانه وجود دارد که در یکی از این تالار‌ها اشیاء تاریخی مربوط به دوره‌ی افشاریه مانند البسه و سلاح‌های جنگی نظامیان این دوره و همچنین آثار هنری و نسخ خطی مهمی وجود دارد.

موزه‌ی نادری
موزه‌ی نادری

تالار دوم موزه‌ی نادری اطلاعات و تصاویر قدیمی از زندگی نادرشاه و همچنین کلنل محمد تقی پسیان وجود دارد زیرا در قسمت شمالی آرامگاه نیز مقبره‌ی این سردار خراسانی وجود دارد.

آرامگاه محمد تقی پسیان
آرامگاه محمد تقی پسیان
بازدید از آرامگاه نادرشاه افشار

پیدا کردن این آرامگاه به دلیل مجاورت و نزدیکی آن به حرم امام رضا، کار آسانی است. این آرامگاه در خیابان شیرازی یا همان بالا خیابان قرار دارد که فاصله‌ی نزدیکی با حرم دارد. این مسیر را هم می‌توان پیاده و هم با استفاده از اتوبوس‌های شهری به راحتی پیمود.

هزینه‌ی بازدید از این مجموعه 1000 تومان است که از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهرقابلیت بازدید دارد.

تلفن تماس: 05132224888

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments