قزوین شاداب نزدیک ترین مقصد

اگر در دو سه چهار سال پیش از این در تعطیلات نوروز گذرتان به قزوین می‌افتاد به سختی مغازه‌ی باز و رستوران پیدا میکردید. اما در چند سال گذشته این روند تغییر کرده و شهر در ایام تعطیل چهره‌ای شاداب و جذاب به خود می‌گیرد.

امسال هم با توجه به همکاری و همبستگی نهادهای مختلف این استان برنامه‌ی یکپارچه‌ای برای خدمت رسانی به گردشگران ایجاد شده بود.
تلاش برای ترغیب گردشگر برای بازدید از قزوین از ۵۰ کیلومتری این شهر و از بیلبوردهای تبلیغاتی شروع می‌شد و با ورود گردشگر به شهر با تابلوهای راهنمای گردشگری مسافران را منطقه تاریخی شهر هدایت میکرد.

سبزه میدان قزوین
سبزه میدان قزوین

دولت‌خانه صفوی

سعدالسلطنه قزوین چند سالی هست که نامش را بر سر زبان‌ها انداخته ولی نکته قابل توجه نوروز امسال محوطه دولت‌خانه صفوی قزوین بود که نگاه‌ها را به سمت خود برگردانده بود.
با آماده سازی پیاده راه سبزه میدان و نونوار کردن آن با المان‌های جذاب که گردشگران را ترغیب به عکاسی و اشتراک گذاری آنها در فضای مجازی می‌کرد فتح باب خوبی برای ورود گردشگران به دولت‌خانه صفوی بود تا از برنامه‌های نوروزی این مجموعه شامل نقالی، شاهنامه خوانی، اجرای برنامه های کمدی و غرفه های صنایع دستی دیدن کنند.

مجموعه دولت‌خانه صفوی نسبت به سالهای گذشته یکپارچه تر شده و از عمارت چهل ستون با مسیری طراحی شده با عبور از محوطه‌های تاریخی به سردر عالی قاپو می‌رسد. به نظر می‌رسد که این حرکت می‌تواند نوید بخش یک مجموعه تاریخی باشکوه برای سال‌های آینده باشد و اگر بناهایی مثل گراند هتل مرمت شود و به این مجموعه اضافه شود شاهد رونق روز افزون آن خواهیم بود.

روبه روی کاخ موزه چهلستون قزوین
روبه روی کاخ موزه چهلستون قزوین

ایستگاه‌های اطلاع رسانی

ایستگاه‌های اطلاع رسانی میراث در مناطق گردشگر پذیر مستقر بودند و با مجموعه‌ای از بروشورها و نقشه‌های گردشگری خوراک محتوایی خوبی برای گردشگران فرآهم آوردند. سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی قزوین برای اکثر بناهای تاریخی بروشورهای کوچکی تهیه کرده بود که با فرمت و قالبی یکسان در جاذبه های گردشگری توزیع می‌شد. اما علارقم وجود نرم افزارهای چند رسانه‌ای و محتوای دیجیتال این ایستگاه‌ها چندان اقدامی برای معرفی و توزیع آنها انجام نمی‌دادند و در این حوزه و در سال‌های آینده می‌تواند بسیار بهتر عمل کرد.

گذرهای شهری

خیابان‌ها و پیاده روهای شهر قزوین هم برای عید حس و حال جذابی داشت و در گوشه کنار شهر می‌توان المان‌های نوروزی را که به همت شهرداری قزوین ایجاد شده بود را دید و خلوتی خیابان‌های شهر هم این لذت را دوچندان می‌کرد. دیدن درشکه‌های گردشگری هم که از مبدا دولت‌خانه صفوی حرکت می‌کردند و مسیرهای دوچرخه سواری که ساعاتی از روز با تورهای نوروزی «هم رکاب» پر می‌شد به جذابیت‌های خیابان‌های قزوین در نوروز 98 می‌افزود.

درشکه های گردشگری در قزوین
درشکه های گردشگری در قزوین

موزه‌های قزوین

موزه های خاص و شخصی در چند سال اخیر یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های شهرهای مختلف محسوب می‌شوند که قزوین در این زمینه هم با چند موزه جذاب عملکرد مثبتی داشته و موزه فرهنگ و آموزش قزوین یکی از این نمونه‌ها است که با توجه به تعدد مدارس و تاریخ غنی قزوین در موضوع مدارس می‌تواند تعامل مفیدی بین گردشگران و مدارس این شهر برقرار کند. همین موضوع در مورد باغستان‌های سنتی قزوین نیز صادق است که البته با بسته بودن موزه کشاورزی نتوانست از پتانسیل‌های آن استفاده کند. به نظر می‌رسد موزه آب هم می‌تواند در یکی از آب انبارهای این شهر به معرفی آب انبارها و سیستم مدیریت آب این شهر کمک شایانی داشته باشد.
البته موزه قزوین، موزه سنگ و سفال، موزه خط و موزه مردم شناسی هم در تمام نوروز گردشگران زیادی را به خود جذب کرد.

اقامتگاه‌های قزوین

اقامتگاه های قزوین یکی از بزرگترین نقطه ضعف‌های این شهر محسوب می‌شود به طوری که هم از لحاظ تعداد اتاق‌ها و هم از لحاظ بازه درآمدی خلاهای زیادی احساس می‌شود. بر خلاف شهرهای گردشگر پذیری مثل یزد، کاشان و شیراز که بخش عمده‌ای از خانه‌های تاریخی خود را با واگذاری به بخش خصوصی به اقامتگاه تبدیل کرده‌اند شهر قزوین با وجود داشتن خانه‌های سنتی و ارزشمند بخش محدودی از بافت سنتی خود را به این منظور اختصاص داده و کمبود هتل و اقامتگاه خصوصا برای گردشگر با درآمد بالا در درون شهر حس می‌شود. و از آنجا که قزوین سبقه درخشانی در اقامتگاه‌های نوین ایران دارد و اقامتگاه‌ها به عنوان هسته‌های کوچک گردشگری با کمک به سایر بخش‌ها مثل تورها، رستوران‌ها، موزه‌ها و کافه ها کمک شایانی به گردشگری شهر می‌کنند به نظر می‌رسد در سال آینده توجه ویژه‌ای به این بخش صورت گیرد.

رستوران‌ها و کافه‌ها

رستوران‌ها و کافه‌های قزوین یکی از تجربه‌های دلنشین در قزوین محسوب می‌شوند، شیرینی‌ها و غذاهای سنتی قزوین به شدت پتانسیل زیادی را برای القای تجربه منحصر به فرد و دلنشین به گردشگر دارد. کافه‌های پر شماری در منطقه گردشگر پذیر شهر پیدا می‌شد اما در زمان ناهار یا شام پیدا کردن جای خلوت در رستوران‌ها و فودکورت‌ها بسیار سخت می‌شد. در این بخش هم به نظر می‌رسد داشتن رستوران‌های سنتی در دل بافت تاریخی کیفیت خدمت رسانی به گردشگران بیشتر و باعث بهبود تجربه گردشگران شود.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments