هور العظیم | مرز آبی ایران و عراق

کلان تالاب یا هور العظیم به معنای تالاب بسیار بزرگ است. این تالاب که بزرگ‌ترین تالاب خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران است، در غرب استان خوزستان و در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان قرار دارد. این تالاب که حدود 118 هزار هکتار است و حدود یک سوم آن در ایران و مابقی آن در کشور عراق است، از آبهای مازاد کرخه، دویرچ و اروندرود ایجاد شده‌است.

اگر از دوست‌دار طبیعت‌گردی هستید، با ایران تراول همراه باشید تا با هم  در هور العظیم، گشت و گذاری داشته باشیم.

پوشش گیاهی و بافت جانوری تالاب هور العظیم

بافت گیاهی بزرگ‌ترین تالاب خوزستان، متنوع و چشم نواز است. به گونه‌ای که تالاب را دیدنی‌تر کرده اند. در ادامه به شناخت تنوع بافت گیاهی آن می‌پردازیم:

هورالعظیم
هورالعظیم
گیاهان کفزی هور شامل

نی، جگن، لوئی، بردی، تیره تیزک و گیاهان شناورش از گیاهانی هستند که ریشه در آب داشته و به صورت شناور در سطح یا بخشی از آب زندگی می‌کنند که شامل: گیاهان قهوه‌ای سبزینه دار و تیره گل میمونی و… هستند. گیاهان سواحل هور که به مجموع گیاهانی که در خشکی‌های اطراف و سواحل هور هستند؛ کاگله، کاهو وحشی، سورمه صحرائی و… را شامل می‌شوند. در این بین، نیلوفرهای شناور آبی، زیبایی و جلوه‌ی خاصی را برای هور العظیم، متصور شده‌اند.

هورالعظیم
هورالعظیم
تنوع جانوری

علاوه بر تنوع گیاهی، هور العظیم از موهبت تنوع جانوری هم برخوردار است که شامل سه بخش عمده می‌شود و در ادامه به آنها خواهیم پرداخت؛

پستانداران که تنوع آنها در تالاب بسیار محدود است ولی از این نظر که تأثیرات عمیقی بر روی ساختار زندگی انسانی دارد حائز اهمیت است. از جمله پستانداران معروف کنارزی منطقه هور گاومیش است که به صورت اهلی زندگی کنند و بیشتر وقت خود را در نواحی ساحلی هور می‌گذراند از سایر پستانداران هور می‌توان به گراز، سگ آبی و خفاش اشاره نمود.

در مجموع بیش از 12 گونه ماهی در هور زیست می‌کنند که عبارتند از: بنی، عنزه، گطان، حمری، شلج، آمور، برزم، بیاح، کپور نقره‌ای و غیره.

هور العظیم
هور العظیم
پرندگان

و در نهایت، پرندگان که محل کوچ زمستانی بسیاری از پرندگان آبزی و کنارآبزی از قبیل: اردک‌ها، غاز خاکستری، چنگر، انواع آبچلیک و…، هور العظیم می‌باشد. همچنین 5 گونه کمیاب پرنده، شامل: میوه خور، اکراس آفریقایی، عروس غاز، غاز پیشانی سفید کوچک و اردک مرمر، هور العظیم را برای زیستگاه برگزیده‌اند.

بزرگ‌ترین تالاب خوزستان
بزرگ‌ترین تالاب خوزستان

اما با وجود این پوشش گیاهی و جانوری، تالاب هور العظیم تا حد زیاد و قابل توجهی رو به تخریب است. به طور مثال خشک شدن بخش‌های وسیعی از این زیستگاه عظیم در جنوب غرب ایران نقش مهمی در به راه افتادن توفان شن و گرد و خاک در منطقه داشته است.

ناگفته نماند که دیدار از مراتع و مناطق طبیعی هر شهر یا استانی، لذت خود را دارد و اگر از علاقه‌مندان طبیعت هستید، تیم ایران تراول پیشنهاد می‌کند این مکانها را در لیست گشت و گذار خود بگنجانید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments