کول خرسان دزفول، بهشتی برای مرگ!

شاید وقتی اسم جنوب ایران می‌آید، همه یاد گرمای سر ظهر و شرجی هوا و دم و بوی ماهی‌هایش می‌افتیم اما تابحال فکرش را کرده‌اید که همین جنوب و استان خوزستان، بهشتی را در آغوش گرفته باشد که به کول خرسان معروف و در دزفول است؟ با ایران تراول برای این گشت و گذار همراه باشید.

زیبایی های دزفول

کول خرسان که یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های دزفول است، یک مسیر باریک از دیواره های طبیعی بلند است و چشمه های فراوانی از میان آن عبور می‌کند و درواقع دره ای است در دل کوه و در زبان محلی، کول همان واژه‌ی دره است. اما قبل از آنکه با توصیف این بهشت خرم در دل منطقه‌ی گرم دزفول، هوش از سرتان ببریم و شما را به دیدن آن ترغیب کنیم، بهتر است هشدار بدهیم که همین بهشت به دره‌ی ارواح شهرت دارد! بنابراین اگر کوه نورد یا طبیعت گرد حرفه‌ای نیستید، در این گردش نهایت دقت را داشته باشید!

در ابتدای مسیر، با نخلستان کوچکی روبرو هستید که پرورشگاه درختانی مانند سدر، انگور، پسته وحشی، انجیر وحشی و کنار است و در مرکز دره، پر سیاوشان که گیاهی است دارویی، در انتظار شماست. کول خرسان که سرشار از آب باریکه‌های جاری از دیواره‌های دره است که در سالهای پر آبی، این آب باریکه‌ها به آبشار تبدیل می شوند. همچنین چشمه‌ای با بستر شنی، برآمده از دل دره، در کول خرسان در جریان است.

دره‌ی ارواح

تیرماه 96، یک گروه کوهنورد در این منطقه دچار حادثه‌ای شدند که منجر به مرگ 4 نفر شد؛ شاید دلیل گذاشتن نام دره‌ی ارواح این است که در مسیرهایی از دره، به قدری مسیر تنگ و باریک می‌شود که حتی دیدن آسمان هم میسر نخواهد بود و این دلیل خوبی است برای اینکه کول خرسان، دره‌ی ارواح نام بگیرد.

کول خرسان دزفول
کول خرسان دزفول
مسیر دسترسی

برای رسیدن به دره کول خرسان باید وارد مسیر روستای بیشه بزان در منطقه شهیون شوید و از روستای پاقلعه در منطقه شهیون بگذرید و به کول خرسان برسید. البته در نظر داشته باشید این مسیر حدودا یک ساعت و نیم نیاز به پیاده روی دارد. مسیر این پیاده روی تقریبا سخت است و تنها افرادی که از آمادگی جسمانی بالایی برخودار هستند می توانند به این منطقه برسند.

دره‌ی ارواح دوست داشتنی

کول خرسان، اگرچه معروف است به دره‌ی ارواح دزفول؛ اما با وجود خشم طبیعت‌اش، بسیار دیدنی و جاذب گردشگر است. جدای از منطقه‌ی بسیار سرسبزی که وجودش در گرمای جنوب ایران بسیار جالب توجه و خنکا بخش است، وجود حوضچه‌ی گهر که در نهایت به رودخانه‌ی دز می‌رسد، از عوامل چشم‌نواز آن است. بنابراین اگر شناگر یا قایقران ماهری باشید، با رعایت و حفظ ایمنی و در صورت داشتن تجهیزات و تمهیدات لازم، یقینا تجربه‌ی خوش و فراموش نشدنی‌ای خواهید داشت!

زیباترین جاذبه‌های خوزستان
زیباترین جاذبه‌های خوزستان
توصیه‌های ایران تراول
  • مسیر نیاز به راهنما یا جی پی اس دارد.
  • در طول مسیر آب قابل خوردن وجود ندارد.
  • بخش قابل ملاحظه ای از مسیر دره به صورت پیمایش در بستر رودخانه است. آمادگی چند ساعت پیاده روی در مسیرهای ناهموار را داشته باشید.
  • فصل مناسب برای دیدن این دره زمستان و اوایل بهار است. در فصول دیگر هوا بسیار گرم است.
  • برای رسیدن به انتهای مسیر اصرار نداشته باشید. مسیر داخل دره اصلی بسیار طولانی است.

منبع بخش زیادی از عکس‌ها و قسمتی از متن

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments