سوغات اهواز | خوراکی‌ها و صنایع دستی اهواز را بیشتر بشناسید

اهواز از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهر‌های استان خوزستان است که مناطق و جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. این شهر مردمانی سخت کوش و زحمت کش دارد که برای آبادانی و پیشرفت کشور در تلاش هستند. اهواز شهر توریستی است که علاوه بر مکان‌های دیدنی سوغاتی‌های معروفی دارد. این شهر در منطقه‌ای گرمسیری قرار دارد و از این رو اصلی‌ترین سوغات اهواز خرما است. در گذشته  شهر مذکور به عنوان مهم‌ترین شهرهای تولید صنایع نساجی به شمار می‌رفت و بسیاری از کانون‌های مسیحیت در این شهر قرار داشته‌اند. علاوه بر موارد گفته شده وجود مراکز بزرگ بازرگانی و قرارگیری این شهر در کنار رود کارون دلیلی بر داد وستد‌های گوناگون در آن بوده  و از این رو در گذشته اهواز از نظر اقتصادی رونق چشمگیری داشته است.

با حمله بعثی‌‌ها به شهر‌های جنوبی کشور، اهواز به مرور دچار جنگ زدگی شد و امروزه با پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام شده، دوباره پیشرفت و رونق آن را مشاهده می‌کنیم.  شهر اهواز درون خود حوادث و اتفاق‌های زیادی را به چشم دیده است و مردمان آن در همه رویداد‌ها و حوادث پا پس نکشیده و با مقاومت و ایستادگی باعث سرفرازی کشور شده‌اند. حال گذشته از این تاریخ و حوادث در این مقاله از ایران تراول قصد داریم تا در مورد خوراکی‌ها و صنایع دستی شهر اهواز توضیحات مختصری را برای شما شرح دهیم.

سوغات اهواز | آشنایی با خوراکی‌های شهر اهواز

همانطور که گفته شد اهواز شهری گرمسیر است که در بیش‌تر ماه‌های سال آب‌و هوای گرمی دارد؛ از این رو انواع و اقسام خرما‌ها در این شهر تولید شده و فرآورده‌های خرما نیز از سوغات اهواز محسوب می‌شوند. خرما‌های اهواز از تنوع بالایی برخوردار است که در ادامه به شرح انواع آن می‌پردازیم.

خرما سایر اهواز

این خرما از مهم‌ترین نوع خرمایی است که در اهواز تولید می‌شود. خرما سایر اهواز به دیگر کشور‌های دنیا از جمله کشور‌های اروپایی نیز صادر می‌شود. این خرما قیمت مناسبی دارد و از این رو جزو پرفروش‌ترین خرما‌های شهر اهواز محسوب می‌شود. خرما سایر جزو دسته خرما‌های خشک است که طعم لذیذ و خوبی دارد.

خرمای کبکاب

خرمای کبکاب خرمایی مرغوب و لذیذ است و نخل‌های زیادی در شهر اهواز این نوع خرما را تولید می‌کنند. خرما کبکاب در سایر شهر‌های گرمسیر ایران نیز به عمل می‌آید که از مهم‌ترین این شهر‌ها می‌توان به بهبهان، بوشهر و یزد اشاره کرد. این خرما از معروف‌ترین سوغات اهواز در زمینه خوراکی‌ها است.

خرما زاهدی

خرما و رطب تفاوت‌های زیادی با یک‌دیگر دارند.  خرما در اثر تابش نور خورشید رشد می‌کند و به مرور زمان تیره و آبدار می‌شود. اگر میوه‌ی حاصله را در این مرحله از روی درخت برداریم به آن رطب می‌گویند؛ اما در صورتی که زمان طولانی‌تری میوه در مقابل نور خورشید بماند و نیمه خشک شود به آن میوه‌ی حاصله خرما گفته می‌شود. دسته‌ی اول شامل رطب‌های مضافتی و کبکاب هستند و خرمای زاهدی و پیارم در دسته دوم قرار می‌گیرند. خرما زاهدی از خرما‌های نیمه خشکی است که می‌توان از آن همراه نوشیدن چای یا دمنوش‌های گرم استفاده کرد. به دلیل استقبال مردم این خرما جزو اصلی‌ترین سوغات اهواز محسوب می‌شود.

قهوه هسته خرما

برای تولید هسته خرما ابتدا خرما را تف داده‌‌‌‌ب و سپس آن‌‌ها را پودر می‌کنند. این پودر به عنوان دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین از خواص درمانی آن می‌توان برای بهبود سلامت جسمانی نیز بهره گرفت. هنگامی که پلک دچار ورم شده باشد با استفاده از قهوه هسته خرما می‌توان ورم را به طور کامل از بین برد.

رنگینک

رنگینگ نوعی دسر و شیرینی است که در جنوب کشور تولید می‌شود و به دلیل شیرینی و مزه خوب آن برای مهمانی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگینک از محبوب‌ترین و لذیذترین فرآورده‌های خرما است که شباهت نسبتا زیادی به حلوا دارد. مواد تشکیل دهنده این دسر شامل خرما و گردو می‌شود.

شیره خرما

آخرین سوغات اهواز در زمینه خوراکی که در ایران تروال قصد شرح آن را داریم شیره خرما است. شیره خرما بسیار مغذی و مفید بوده و از آن برای تهیه غذا‌های مختلف استفاده می‌شود. برخی از مردم جنوب کشور با استفاده از ترکیب شیره خرما و ارده، صبحانه‌ای لذیذ و مقوی تهیه می‌کنند.

سوغات اهواز  | صنایع دستی هواز را بیشتر بشناسید

همانطور که گفته شد اهواز جزو تاریختی‌ترین و باقدمت‌ترین شهر‌های کشور است از این رو تولید آثار هنری و صنایع دستی با فرهنگ مردم این شهر عجین شده است. از مهم‌ترین صنایع دستی که در شهر اهواز تولید می‌شود می‌توان به گلیم‌بافی، خراطی، قلم‌زنی و … اشاره کرد.

گلیم بافی

از گذشته تا به حال، دختران و زنان شهر اهواز مخصوصا زن‌های روستایی و عشایر به گلیم بافی مشغول هستند و از این طریق برای بهبود اقتصاد خانواده تلاش می‌کنند. روند بافت گلیم شبیه به بافت قالی است با این تفاوت که در تاروپود گلیم پرزی دیده نمی‌شود. روستاییان عرب زبان اهوازی در ساخت گلیم از رنگ‌های متنوع سبز، نارنجی، صورتی، قرمز، سرمه‌ای و… استفاده می‌کنند و تمام هنر و سلیقه خود را برای تولید اثری زیبا به کار می‌گیرند.

خراطی

خراط‌ها با استفاده از ابزارهای مخصوص، بر روی چوب طرح‌های زیبایی را به وجود می‌آورند. در استان خوزستان این هنر بیشتر در بین مردم دزفول و بهبهان رواج دارد. اما شهر اهواز نیز از هنر خراطی به دور نبوده و طرح‌های زیبایی را در بازار‌های این شهر مشاهده می‌کنیم. معمولا گردشگران برای تهیه سوغات اهواز ،این آثار هنری را خریداری می‌کنند.

 قلم زنی

قلم زنی فقط مخصوص استان خوزستان نیست و در بسیاری از استان‌های کشور این شغل زیبا و جذاب رواج دارد.  قلم زن طرح‌ها و نماد‌های خود را بر روی ظروف تزئینی ایجاد می‌کند. روش ساخت ظروف تزئینی به وسیله این هنر بدین گونه است که درون ظرف از خاک اره یا مخلوط قیر و خاکستر پر شده و سپس روی آن طرحی کشیده می‌شود. سپس قلم زن به وسیله قلم و چکش بر روی طرح‌ها فرورفتگی‌هایی ایجاد می‌کند و سپس آن‌ها را به وسیله خمیر مینا پر می‌کند.

سخن پایانی

اهواز به غروب‌های زیبایش معروف بوده و اصالت خود را از دیرباز حفظ کرده است. رود کارون، بازار‌ها قدیمی و غذا‌های تند جنوبی لذت سفر به این شهر را دوچندان می‌کند و نخل‌های بلند و خانه‌های کاه‌گلی به زیبایی این شهر افزوده‌اند. در هنگام سفر به این شهر می‌توانید از خوراکی و صنایع دستی زیبای آن لذت ببرید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments