بهترین غذاهای محلی اهواز

شهر اهواز یکی از شهرهای گردشگری و منحصر به فرد در استان خوزستان است که از موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی در این استان بهره مند است. وجود فرهنگ ها و قومیت های مختلف در کنار جاذبه های گردشگری و تنوع غذایی موقعیتی را فراهم کرده است. که به یکی از شهرهای مهم استان خوزستان تبدیل شود و به همین منظور بسیاری از کسانی که با خرید بلیط هواپیما به اهواز سفر می کنند می توانند از غذاهای محلی اهواز هم لذت ببرند.

 این شهر دارای طایفه های مختلفی از عرب، لر و بختیاری است که در کنار یکدیگر زندگی می کنند. اهواز شرایط آب و هوایی متنوعی دارد اما بهترین فصل آن زمستان و بهار است که معمولا خبری از گرد و خاک نیست و طبیعت بسیار زیبایی دارد. وجود فرهنگ ها و قومیت های مختلف در این شهر باعث شده تنوع بالایی از غذاهای محلی و سنتی در اهواز ایجاد شوند. در بین خوش‌خوراک‌‎ها، غذاهای سنتی اهواز طرفدارهای بسیاری دارد. در اهواز بیش از صد نوع غذا پخته می‌شود که بیش‌ترشان با توجه به ذائقه‌ی مردم محلی، طعمی تند دارند. برای آشنایی با این غذاهای سنتی اهواز همراه ما باشید.

قلیه ماهی

قلیه ماهی یک غذای جنوبی است که بسیار هم پرطرفدار و خوشمزه است که در استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و جنوب بلوچستان درست می‌شود. تاریخچه این خورشت به صورت دقیق مشخص نیست و ما نمی ‌دانیم اولین بار چه کسانی این غذا را پخت کرده ‌اند؛ اما در کل این نظریه که قلیه ماهی متعلق به جنوب است از عمومیت بیشتری برخوردار است. البته در شمال کشور هم این غذا درست می‌ شود ولی تفاوت‌هایی میان شیوه پخت شمالی و جنوبی آن وجود دارد. طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی بسیار ساده و سریع است؛ ضمن اینکه مواد اولیه آن خیلی زیاد نیست و شامل گشنیز و شنبلیله، ماهی جنوبی، تمر هندی و ادویه های مختلف می‌شود. مردم هر منطقه یک نوع ماهی خاص را در قلیه به کار می‌برند؛ به‌عنوان مثال در اهواز از میش ماهی و هامور و یا در بندر گناوه از ماهی سرخو یا همار استفاده می‌کنند.

فلافل

فلافل یکی از غذاهای بومی استان خوزستان است که به دلیل وجود نخود به عنوان اصلی ‌ترین ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی آن، جایگزین مناسبی برای تامین‌کننده‌های پروتئین موجود در گوشت حیوانات محسوب می‌ شود. مردم اهواز با استفاده از موادی همچون نخود، سیر، روغن، پیاز، تخم‌ مرغ، سرکه، فلفل قرمز، جعفری، آرد لپه و سیب ‌زمینی، به پخت این غذای محلی و خوشمزه اقدام می کنند. محبوبیت فلافل به حدی است که در تمامی شهرهای ایران، در سطح گسترده ای تهیه و به مردم عرضه می‌شود اما طعم فلافل اهواز با همه جا کشور متفاوت می باشد و بهتر است که حتما تست کنید.

امگشت

امگشت غذای محلی شهر اهواز و استان خوزستان است، غذایی دریایی که عرب‌های خوزستان با ماهی گباب (قباد) نمک سود شده درست می‌کنند. برای تهیه این غذا ابتدا برنج را می پزند و به آن کمی سبزی پلویی یا شوید اضافه می کنند. ماهی قباد که به طور نمک سود شده یا تازه مصرف خواهد شد را هم با کمی ادویه مانند زردچوبه می پزند. سپس ماهی قباد با پیاز، ادویه و کشمش سرخ می کنند سپس در مرحله اخر ماهی رو به برنج اضافه می کنند.

نافله

نافله غذای سنتی استان خوزستان و شهر اهواز است که طعم شیرینی دارد و در پخت آن از موادی مثل پیاز، سرکه، آرد نخودچی، نعنای خشک، گوشت چرخ کرده و شکر استفاده می شود. همچنین این غذای محبوب با برنج سرو می شود‌.

ماهی صبور تنوری

از دیگر غذاهای خوشمزه اهوازی ها، ماهی صبور است. همانطور که می دانید، در استان خوزستان و مناطق گرم سیری ایران، نخود و ماهی، حضور پر رنگی در رژیم غذایی مردم دارد. از ویژگی‌های این غذای محلی می‌توان به نحوه‌ی پخت آن بوسیله‌ی آتش (کباب کردن روی آتش)، اشاره کرد که به دلیل عدم مصرف روغن، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. با توجه به ذائقه‌ی افراد خانواده، ماهی صبور با پلو یا نان سرو می‌ شود.

حمیص توله یا پنیرک

پنیرک، نام غذای کمتر شنیده شده و تقریبا نا شناخته برای گدشگران است

. در خطه جنوبی ایران، غذای محلی، بومی و سنتی پنیرک که حمیص توله (پنیرک) هم نامیده می شود، پخت و مصرف می‌شود که با استفاده از گیاهی بومی به نام پنیرک صورت می‌‌پذیرد. صرف این غذای کمیاب می تواند برای گردشگرانی که با خرید بلیط هواپیما اهواز به این شهر سفر می کنند جالب باشد.

پاکوره یا پاکورا

پاکوره نوعی کوکو است که به دلیل داشتن آرد نخود، منجر به افزایش پتاسیم و کاهش فشار خون می شود. این غذا اصالتا یک غذای هندی است ولی زمان بسیار طولانی است که جز غذاهای سنتی اهواز و خوزستان محسوب می شود. علاوه بر آرد نخود، تخم مرغ، زعفران، فلفل قرمز و تره برای تهیه این غذا ضروری اند. این غذا در روغن سرخ می شود و با سس یا ماست به عنوان میان وعده یا پیش غذا صرف می شود. برای تهیه سس آن دستور ثابتی وجود ندارد و با مدل های مختلف سس خورده می شود.

آش ارده

این غذا محلی اهواز شباهتی به آش ندارد و درواقع آش نیست و نوعی پلو محسوب می شود. گفته شده در گویش قدیمی دزفولی به غذاهایی که با برنج پخته می شده آش می گفتند و از همین رو این غذا نیز آش ارده نام گرفته است . آش ارده در این منطقه به هنگام بارش باران پخته می شده و در واقع بهانه ای برای جمع شدن اهل خانواده بوده است . علاوه بر این طبیعت این غذا گرم و بسیار مقوی است و در سرما بدن انسان را گرم نگه می دارد. علت سرو غذا بعد از بارش باران علاوه بر گرم نگه داشتن بدن در سرما، تازگی کنجد در فصل بارش است که به همین علت، خوردن آش ارده در فصل های گرم سال خیلی توصیه نمی شود. این غذای خوشمزه با برنج و ماش و ارده درست می شود . و از سبزی و بخصوص تربچه در کنار آش ارده استفاده می شود تا سنگینی آن هضم شود .

سمبوسه

با شنیدن نام سمبوسه، ناخودآگاه یاد غذای خوزستانی و سمبوسه های لذیذ و مشهور شهر اهواز در ذهن تداعی می شود. مردم جنوب کشور مخصوصا ساکنین شهر اهواز، با توجه به اقلیم و جغرافیای خاص محل سکونت خود، بسیاری از غذاهای ناب و لذیذ بومی را تهیه و به سراسر کشور معرفی کردند. یکی از مشهورترین این غذاها، سمبوسه محبوب و پرطرفدار اهوازی هست که در اکثر استان های کشور نیز توسط مردم پخت می شود. به نظر می رسد طعم تند فلفل یکی از مهم ترین دلایل علاقه ی خوزستانی ها به این غذای خوشمزه و دوست داشتنی باشد. البته از دیگر نکات مهم در مورد این غذا، سبک تهیه و مدت زمان کوتاه پخت آن به شمار می آید که به نظر می رسد. آشپزان اهوازی با ترکیب موادی همچون گوشت، فلفل دلمه ای، رب گوجه فرنگی، گشنیز، نمک، فلفل، سیر، پیاز، آرد، روغن، کره و سیب زمینی به تهیه و طبخ سمبوسه می پردازند. البته با توجه به ذائقه ی افراد خانواده می توان برخی از مواد اولیه ی پیشنهادی را حذف یا جایگزین کرد.

کبه عربی

کبه عربی که همراه با عرب ها به خوزستان آمده، کمی به سمبوسه شبیه است؛ اما شکل بیضی دارد و پیش از سرخ کردن، آن را درون لایه ای از برنج پخته شده می پیچند. مواد داخل آن را هم مانند سمبوسه به دلخواه تغییر می دهند؛ اما به طور معمول از گوشت چرخ کرده، لپه و برنج برای مواد داخل آن استفاده می شود. کسانی که طرفدار غذاهای شیرین هستند به این مواد کشمش هم اضافه می کنند. سرخ شدن برنج به این غذا طعم منحصر به فردی می دهد.

دوست داران و طرفداران غذاهای محلی جنوب ایران می توانند به تهیه بلیط هواپیما ارزان اقدام کنند تا علاوه بر بازدید از مناطق گردشگری جذاب، طعم غذاهای بومی این منطقه را هم تجربه کنند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments