نمایشگاه کتاب تهران با رویکردی متفاوت

امسال باز هم منتظر رسیدن نمایشگاه کتاب تهران بودیم تا لیست کتاب‌هایی که از مدت‌ها پیش آماده کرده‌ بودیم را با قیمتی مناسب‌تر بخریم. همه‌ی کتابخوان‌ها وقتی می‌بینند نمایشگاه کتاب شلوغ است و غرفه‌ها پر از آدم است، قند توی دلشان آب می‌شود و به فرهیختگی هم‌وطنانشان می‌بالند. سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران 98 هم امسال با شعار زیبای «خواندن توانستن است» در چهارم اردیبشهت برگزار می‌شود. هر کدام از ما که به این نمایشگاه رفته‌ایم از یک سری چیزها خیلی خوشمان می‌آید و در عوض گلایه و انتقادهایی هم به بعضی مشکلات داریم.

امسال ۲۶۰۰ ناشر داخلی در ۵ بخش عمومی، کودک، دیجیتال، آموزشی و غیره محصولات خود را عرضه و جالب آنکه امسال به دلیل مشکلات کاغذ هر محصول کاغذی که نمونه‌ی دیجیتالی آن نیز وجود داشت حذف شده تا در استفاده از کاغذ صرفه جویی کنیم.

نمایشگاه کتاب تهران 98
نمایشگاه کتاب تهران 98

حل نسبی مشکلات نمایشگاه کتاب تهران

در نمایشگاه امسال هم در مصلی امام برگزار می‌شود و انتقادهایی که از شهر آفتاب می‌شد را در پی ندارد.

در سال‌های گذشته چرخ‌دستی‌های جابجایی کتاب تعداد کمی داشت. این مشکل با بیشتر کردن تعداد این چرخ‌ها تا حدی رفع شده است. از طرفی هم لباس‌های یک شکلی برای افرادی که چرخ دستی را در اختیار دارند در نظر گرفته شده. ضمناً کرایه‌ی حمل بار هم نرخ مشخصی دارد.

شهرداری برای دلجویی از همسایگان نمایشگاه کتاب کار زیبایی کرده؛ نامه‌هایی برای همسایگانی که از شلوغی خیابان‌های اطراف نمایشگاه اذیت می‌شوند فرستاده‌اند و ضمن عذرخواهی از شلوغی و ترافیک نمایشگاه، آن‌ها را دعوت به بازدید از نمایشگاه کرده‌اند.

با توجه به بارش‌های اخیر امسال برای غرفه‌ها و استراحتگاه‌هایی که چادری هستند عایق‌کاری‌هایی انجام شده است.

غرفه‌های کودک که بر خلاف سال‌های گذشته از محل غرفه‌های اصلی دور و در چادر بود. امسال در محیط مسقف و نزدیک‌تری است.

نمایشگاه کتاب تهران 98
نمایشگاه کتاب تهران 98

امسال فضایی را در نمایشگاه برای ایستگاه اتوبوس‌ها آماده شده تا مردم راحت‌تر از آن استفاده کنند.

پوستر نمایشگاه کتاب

پوستر نمایشگاه کتاب امسال بسیار زیباتر و منحصربه‌فردتر از سال‌های گذشته است. در این پوستر از طرح‌های اصیل ایرانی اسلامیِ هنر نگارگری استفاده شده. در این پوستر سه جلد کتاب می‌بینید که از سه‌ دوره‌ و فرم مختلف است؛ کتاب چاپ سنگی، کتاب‌ کلاسیک لاکی با طرح‌های گل و مرغ قاجاری و کتابی کمی امروزی‌تر. با توجه به علاقه‌ی طراح به فیلم « خانه‌ی دوست کجاست؟ » عباس کیارستمی، پوستر نمایشگاه کتاب امسال تا حدودی ملهم از پوستر آن فیلم است.

نکته‌ی جالب اینکه پلان بندی در نقاشی‌های غیر ایرانی به گونه‌ای است که پرسپکتیو در آن رعایت می‌شود. یعنی آدم‌ها هرچه دورتر شوند کوچک‌تر می‌شوند. اما در هنر ایرانی اینگونه نیست. آدم‌ها هرقدر دور باشند هم کوچک‌تر نمی‌شوند.

در این پوستر زن و مردانی را می‌بینید که در حال بالا رفتن از یک سربالایی اند. این سربالایی هم کتاب‌ها هستند. طراح نشان داده که با پیمودن مسیری دشوار (که همان خواندن کتاب و کسب دانش است) به مقصد و مقصود خود می‌رسند. بالای این سرزمین موعود فرشته‌ای و نوجوانانی را می‌بینیم که نشان از آن دارد که نوجوانان تحت تعلیم بزرگان خود می‌توانند به اهمیت دانش پی ببرند.

نمایشگاه کتاب تهران 98
نمایشگاه کتاب تهران 98

بیوگرافی حمیدرضا بیدقی

حمیدرضا بیدقی طراح پوستر نمایشگاه کتاب امسال متولد سال 1350 است. او لیسانس گرافیک و کارشناسی ارشد انیمیشن دارد و از سال 1370 فعالیت حرفه‌ای خود را در این حوزه شروع کرده‌ است. از آثار ایشان می‌توان به حدود 240 کتاب کودکی که در ایران و خارج از کتاب تصویرگری کرده‌اند اشاره کرد. ایشان همچنین هشت دوره طراحی پوستر جشنواره فجر را به عهده داشته‌اند.

حمیدرضا بیدقی
حمیدرضا بیدقی

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments