همه‌ی آنچه باید درباره‌ی فرودگاه بین المللی تبریز بدانید

در میان فرودگاه های بین المللی ‌ای که در ایران وجود دارد، فرودگاه بین المللی تبریز به دلیل موقعیت جغرافیایی اش به عنوان یکی از مهم ترین فرودگاه های ایران شمرده می شود. این فرودگاه که در مرز هوایی ایران به اروپا و آسیای میانه واقع شده است، بزرگترین فرودگاه غرب کشور است. با ایران تراول همراه ما باشید تا با ترمینال ها و امکانات متنوع این فرودگاه بیشتر آشنا شوید.

معرفی فرودگاه بین المللی تبریز

فرودگاه تبریز در شمال غرب شهر تبریز واقع شده است که از شمال و شرق به پایگاه دوم شکاری و از جنوب و غرب به ترتیب به بلوار بابایی و جاده تبریز – صوفیان راه دارد.

قدمت فرودگاه تبریز به سال 1329 بر می گردد. ابتدا این فرودگاه تنها با هدف آموزش پرواز نظامی احداث شد ولی بعد از مدتی تغییر کاربری داده و به صورت فرودگاه نظامی و عمومی مورد استفاده قرار گرفت.

جالب است بدانید که این فرودگاه در ابتدای شروع فعالیتش تنها 2 پرواز در هفته از شرکت هواپیمایی هما یا ملی ایران به سمت تهران و برعکس داشت. در حالی که این روزها ظرفیت 200 پرواز داخلی و 200 پرواز خارجی در هفته را داشته و به دلیل کیفیت خدمات خود یکی از فرودگاه های درجه یک ایران است.

فعالیت این فرودگاه به عنوان یک فرودگاه بین المللی از سال 1356 با پرواز حجاج آغاز شد و همین مسئله باعث شد که نام این فرودگاه در سال 1370 به فرودگاه بین المللی تبریز تغییر پیدا کند.

فرودگاه بین المللی تبریز
فرودگاه بین المللی تبریز

در حال حاضر فرودگاه تبریز سه ترمینال برای پروازهای داخلی، خارجی و حجاج دارد. بعد از فرودگاه های امام خمینی، مهرآباد، مشهد، اصفهان و شیراز، فرودگاه تبریز رتبه ششم را در میزان جابجایی مسافر به خود اختصاص داده است.

شرکت های هواپیمایی فعال در فرودگاه بین المللی تبریز

  • آتا
  • هما

دسترسی به فرودگاه

در حال حاضر برای رفتن به فرودگاه می توانید از 3 روش زیر استفاده کنید:

  • خودروی شخصی
  • تاکسی (24 ساعته با استفاده از تاکسی های شهرداری)
  • اتوبوس (از بازار تبریز یا راسته کوچه به فرودگاه و برعکس)

امکانات فرودگاه بین المللی تبریز

فروشگاه های متنوع

با وجود غرفه های متنوعی که در فرودگاه تبریز وجود دارد اگر قبل از سفرتان فرصت خرید سوغات نداشته‌اید می‌توانید سوغات مورد نظر خود را تهیه کنید.

غرفه لباس

با توجه به اینکه حجاج از این فرودگاه به مکه مشرف می شوند، در صورت نیاز می توانند لباسشان از غرفه های موجود در فرودگاه خریداری کنند.

بانک

علاوه بر شعب بانکی ملی و ملت در فرودگاه می توانید از دستگاه های خودپرداز بانکی مانند ملی، تجارت، انصار و … که در سطح فرودگاه قرار داده شده اند برای انجام امور مالیتان استفاده کنید.

رستوران و کافه

برای سپری کردن مدت زمان انتظار پروازتان می توانید از غرفه های خوراکی متنوعی که در فرودگاه قرار دارند استفاده کنید.

فرودگاه بین المللی تبریز
فرودگاه بین المللی تبریز
بسته بندی بار

در صورتی که با نحوه بسته بندی بار آشنایی ندارید، می توانید از بخش بسته بندی بار فرودگاه برای انجام این کار کمک بگیرید.

سالن وی آی پی

اگر باید مدت زمان زیادی را در فرودگاه سپری کنید، می توانید از خدمات سالن وی آی پی فرودگاه استفاده کنید. در این سالن علاوه بر رستوران های متنوع، به اینترنت رایگان نیز دسترسی خواهید داشت.

اورژانس

در فرودگاه بین المللی تبریز بخش خدمات درمانی و اورژانس فرودگاه به صورت 24 ساعته باز است.

پارکینگ

در صورتی که از خودروی شخصیتان برای رسیدن به فرودگاه استفاده می کنید، می توانید تا زمان بازگشتتان از سفر، خودروی خود را با خیال راحت در پارکینگ اختصاصی فرودگاه قرار دهید.

سالن سی آی پی

اگر پس از رسیدن به فرودگاه تبریز می‌خواهید به جای دیگری سفر کنید می توانید از سالن سی آی پی فرودگاه استفاده کنید. علاوه بر امکانات رفاهی متنوعی که در این سالن وجود دارد، می توانید انجام مقدمات لازم جهت سفر بعدی را به کارمندان فرودگاه بسپارید.

خدمات ویژه افراد توان یاب

یکی از دلایلی که باعث شده است این فرودگاه به عنوان یکی از فرودگاه های برتر ایران محسوب شود، در نظر گرفتن امکانات خاص (مانند ویلچر، سرویس بهداشتی و …) و مسیر عبور و مرور برای افراد توان یاب است.

سایر امکانات فرودگاه بین المللی تبریز عبارت است از:

  • اتاق سیگار
  • اتاق مادر و کودک
  • تسهیلات گمرک
  • بخش اشیای گمشده

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments