موزه ایران باستان، مرکز تمدن و فرهنگ ایرانی

ماجراجویی در موزه‌ها و تماشای نشانه‌های باقی مانده از حکومت‌ها و مردمان گذشته، برای کسانی که شیفته تاریخ هستند، تفریحی جذاب محسوب می‌شود. این افراد در حین سفر به شهرهای مختلف، موزه‌های آن را هرگز از دست نمی‌دهند. یکی از جذاب‌ترین موزه‌های ایران از دید تاریخ‌دوستان، موزه ایران باستان بخشی از موزه ملی ایران است که در خیابان سی تیر واقع شده است. بنای موزه بر اساس الهام از معماری طاق کسری عهد ساسانی بنا شد و برای اولین بار در سال 1316 مردم توانسته‌اند وارد این موزه شوند. موزه ایران باستان مجموعه‌ای عظیم از تمدن و فرهنگ کهن ایرانی و ماجراجویی در آن برای هر تاریخ‌دوستی واجب است. این مطلب توضیح مختصری در مورد این موزه قدیمی تهران است. برای آشنایی کامل با جزئیات آن، پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت نابرو بزنید و عبارت موزه ایران باستان را در آن جستجو کنید.

آشنایی با موزه ایران باستان

موزه ملی ایران یکی از جاهای دیدنی تهران در خیابان سی تیر است و بنای آن شامل دو ساختمان موزه ایران باستان و موزه دوره اسلامی است. در بخش موزه ایران باستان نشانه‌هایی از دوران پارینه سنگی تا زمان ساسانی وجود دارد که همگان را حیرت‌زده می‌کند. از سرتاسر ایران در موزه ایران باستان اشیای قدیمی کنار هم جمع شده‌اند و شهرت این موزه به قدمت بالای اشیای آن است. در واقع موزه ایران باستان نمایشی از سرگذشت تاریخ تمدن ایران است. در این موزه اشیایی از هزاران سال پیش در مقابل شما قرار می‌گیرند و مثل یک کتاب تاریخی پر از دانستنی هستند که باید با علاقه آن‌ها را بخوانید.

نگاهی به اشیای موزه بیندازیم

قدیمی‌ترین نشانه تاریخی در موزه ایران باستان، دندان آسیای کودکی 9 ساله است که حدود 25 هزار سال پیش در فلات ایران به جا مانده است. این سنگواره قدیمی در «غار وزمه» کرمانشاه یافت شد و به همین دلیل از آن با نام دندان وزمه یاد می‌شود. از بخش‌های دیگر موزه ایران باستان، سالن نوسنگی است و نشانه‌هایی از آشنایی ایرانیان با خشت‌سازی در این بخش وجود دارد. اشیای خشتی و سنگی بسیاری وجود دارد که از اسماعیل آباد و چشمه علی تهران یافت شده‌اند. آثار گلی بسیاری از شوش و فارس در موزه ایران باستان وجود دارد که نشانه‌هایی از تاریخ غنی ایران است. از تمدن جیرفت و شهداد نیز ظروف بسیار زیبایی در موزه ایران باستان یافت می‌شود.

موزه ایران باستان
موزه ایران باستان

اولین انیمیشن ایرانی در موزه ایران باستان

یکی از جذاب‌ترین اشیا در موزه ایران باستان، ظرف سفالی متعلق به شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان در عصر برنز است که تصویر متوالی حرکت یک بز کوهی را نشان می‌دهد. پیوسته دیدن این تصاویر، بزی را به شما نشان می‌دهد که در حال پریدن روی درخت و خوردن برگ‌های آن است. به‌نوعی این ظرف سفالی اولین طرح تاریخی از هنر انیمیشن‌سازی در ایران محسوب می‌شود.

جام طلای حسنلو

یکی از با ارزش‌ترین آثار باستانی ایران در تپه حسنلو، جایی در 7 کیلومتری شهر نقده، یکی از شهرهای جنوبی استان آذربایجان غربی یافت شده است. این ظرف جام طلایی است که به جام حسنلو در موزه ایران باستان شناخته می‌شود. این جام 3200 سال قدمت دارد و روی آن نقش‌های حماسی بسیاری حک شده است. این جام به شکل ضربه خورده و کج شده در زیر اسکلت یک مرد کشف شده است. برای تماشای این اثر دیدنی باید به موزه ایران باستان بروید. برای اطلاع از جزئیات آن می‌توانید سری به سایت نابرو بزنید.

دیگر دیدنی‌های مهم موزه ایران باستان

یکی از تماشایی‌ترین بخش‌های موزه ایران باستان، اشیای مربوط به چغازنبیل است که شما را حیرت‌زده می‌کند. اشیای باستانی که به معبد چغازنیبل برده شده بودند، بخش مهمی از تاریخ تمدن ایران را بازگو می‌کنند. یکی دیگر از اشیای زیبای موزه، ظرفی سفالی از دوران مادهاست که تصویر یک نیلوفر آبی روی آن نقش بسته است. سرستون‌های تخت جمشید را می‌توانید در موزه ملی ایران ببینید و در بخشی دیگر از موزه نیز تندیسی از قامت یک شاهزاده اشکانی را خواهید دید که دست راست آن از بین رفته است.

همان‌گونه که گفته شد، موزه ایران باستان پر از شگفتی‌های تاریخی و دیدنی است که برای تماشای آن باید به خیابان امام خمینی تهران و ابتدای خیابان سی تیر بروید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موزه، می‌توانید به سایت نابرو مراجعه کنید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments