غذاهای معروف قزوین | ده غذای خوشمزه که باید امتحان کنید.

همه می‌دانیم ایران کشوری است که اقوام مختلفی در آن زندگی می‌کند و هر کدام فرهنگ و سبک زندگی خاص خود را دارند. انواع غذاهای مختلف نیز متناسب با فرهنگ مناطق و مزاج ساکنین آن مناطق به وجود آمده است. البته امروزه بیش‌تر این غذاها در تمامی نقاط ایران پخت می‌شوند و هر کسی به سلیقه خود تغییراتی در آن ایجاد کرده است. قزوین یکی از شهر‌های قدیمی ایران است که در دوره صفویه مدتی به عنوان پایتخت انتخاب شده بود و به همین سبب آثار باستانی و مناطق گردشگری مختلفی دارد. ایران تراول امروز می‌خواهد همراه شما به شهر زیبای قزوین سفر کرده و نگاهی اجمالی به غذاهای معروف قزوین بیاندازیم.

اگر قصد دارید به قزوین، پایتخت خوشنویسی ایران سفر کنید، بهتر است با غذاهای این شهر آشنا شوید و در صورتی که با مواد اولیه آن مشکلی نداشتید در حین سفر با صرف غذاهای معروف قزوین، خاطره‌ای نه تنها بیاد ماندنی بلکه خوشمزه، از سفر خود به این شهر قدیمی بسازید.

معرفی غذاهای معروف قزوین

قیمه نثار

 قیمه نثار بی‌تردید معروف‌ترین غذای شهر قزوین است. اگر به قزوین سفر کنید و مزه لذیذ این غذا را نچشید، لذت بزرگی را از دست داده‌اید. قیمه یعنی گوشت تکه شده و نثار یعنی چیزی که به کسی پیشکش کنند. این غذا از قدیم توسط بانوان برای مهمانان پخته می‌شد و امروزه نیز معمولاً در مراسم، مهمانی‌های رسمی و اعیاد سرو شده و در بین مردم قزوین بسیار محبوب است. قیمه نثار قزوین از برنج آبکش، گوشت گوسفندی، زرشک، خلال بادام، خلال پرتقال، پیاز داغ، زعفران، خلال پسته، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌های مخصوصی که ادویه‌ی قیمه نثار نام دارند، تهیه می‌شود. مواد اولیه این غذا جداگانه پخته شده و به صورت لایه‌ای در دیس سرو می‌شود. قزوینی‌ها قیمه نثار را معمولاً همراه با سبزی‌خوردن و ماست سرو می‌کنند.

قیمت غذاهای معروف قزوین

کوکو شیرین

 یکی دیگر از غذاهای معروف قزوین کوکو شیرین است. این غذا از سیب‌زمینی، زعفران، تخم‌مرغ، ماست، روغن، پودر هل، آرد، شکر و گلاب و انواع مختلفی از ادویه‌ها درست شده و بافت نرم و لذیذی دارد. این کوکو غذایی شیرین شبیه به یک دسر است تا وعده غذایی اما قزوینی‌ها کوکو شیرین را همراه با هویج‌پلو و گاهی با نان تازه و سبزی‌خوردن سرو می‌کنند.

شیرین‌پلو

به‌طور کلی می‌توان گفت مردم قزوین از قدیم علاقه بسیاری به غذاها و تنقلات شیرین داشته‌اند و بیش‌تر دسرها و غذاهای معروف قزوین طعم شیرینی دارند. شیرین‌پلو که از برنج، خلال پرتقال شیرین شده، شربت قوام آمده، خلال بادام، خلال پسته، زعفران ساییده شده، کره، سیب‌زمینی و سینه‌ی مرغ تهیه و تزئین می‌شود نیز جزو غذاهای شیرین و محبوب میان مردم قزوین است. این غذای سنتی که در اکثر مناطق ایران پخت می‌شود به دلیل طعم شیرین آن معمولاً همراه با سبزی‌خوردن سرو می‌شود.

دیماج

 این غذا که از غذاهای معروف قزوین است، گاه دگماژ نیز تلفظ می‌شود. دیماج بیش‌تر یک میان وعده است تا وعده غذایی اصلی و معمولاً برای عصرانه سرو می‌شود. قزوینی‌ها این غذا را با ترکیبی از تکه‌های نان لواش خشک، پنیر، خیار، سبزی‌خوردن، گردو، پیاز داغ، زردچوبه و گاه هندوانه در فصل‌های گرم به‌خصوص تابستان تهیه می‌کنند. چیزی که جالب است بدانید، نحوه خوردن دیماج توسط قزوینی‌ها است. آن‌ها دیماج را مانند پشمک در دست خود بصورت قالبی لقمه می‌کنند و یا برای لقمه کردن آن از استکان کمر باریک استفاده می‌کنند.

آش دوغ

این غذا که در مناطق مختلف شمال غربی کشور و شهر‌های ترک‌نشین نیز پخت می‌شود، یکی از غذاهای بسیار ساده و در عین حال محبوب در میان مردم قزوین است. این غذا در قزوین کمی متفاوت‌تر از دیگر شهرها تهیه می‌شود چراکه قزوینی‌ها برای تهیه آش دوغ به جز مواد مرسوم در دیگر شهر‌ها، از گوشت قلم، آب آن و سیر نیز استفاده می‌کنند و ماست چکیده قزوین‌ را به هنگام سرو به آن اضافه می‌کنند.

انواع غذاهای معروف قزوین

دم کباب یا قیمه آبدار

خورش قیمه را همه ما می‌شناسیم اما قیمه آبدار قزوینی کمی تفاوت دارد. قزوینی‌ها برای پخت قیمه از تخم گشنیز و دارچین استفاده می‌کنند و آب این مدل خورش نسبت به قیمه معمولی کمی بیش‌تر است.

آش آلو

 از دیگر غذاهای معروف قزوین می‌توان آش آلو را نام برد که برای پخت آن از لپه، برنج، سبزی‌های معطر مثل نعنا و گشنیز، آلو خشک، پیاز داغ و انواع ادویه‌ها استفاده می‌کنند. برای تهیه این آش، آلوها را یا ادویه سرخ کرده و پس از پخت لپه و برنج، آلو را به آن‌ها اضافه می‌کنند. پس از افزودن سبزی‌ها منتظر می‌مانند تا آش جا بیافتد. همان‌طور که قبلاً گفتیم قزوینی‌ها به غذاهای شیرین علاقه بسیاری دارند، از این رو گاه به آش آلو، شکر و کمی آبلیمو اضافه می‌کنند تا طعمی ملس به خود بگیرد.

آش ماش پیازو

 این آش که ترکیبی از حبوبات مختلف مانند لوبیا قرمز، عدس، لوبیا چشم بلبلی، ماش و گوشت ریش ریش شده و پیاز است، برخلاف تمامی آش‌ها سبزی نداشته و به همین جهت کمی متفاوت است.

حلیم

 شاید فکر کنید حلیم غذای سنتی قزوین نیست اما قزوینی‌های مهارت بالایی در پخت حلیم دارند و حلیم یکی از غذاهای معروف قزوین است. آن‌ها حلیم را با گوشت فراوان به همراه گندم، جو، آرد و روغن می‌پزند. آشپز‌های قزوینی در تهیه حلیم بسیار ماهرند. همچنین جالب است بدانید که قزوینی‌ها معمولاً حلیم را با نمک می‌خورند.

مشکوفی

 آخرین غذایی که به عنوان یکی از غذاهای معروف قزوین معرفی می‌کنیم، مشکوفی است. این دسر که در استان‌های شمالی نیز تهیه می‌شود، بافتی ژله‌ای داشته و بسیار خوشمزه است. دسری شیرین که از نشاسته، وانیل، شکر، گلاب، زعفران و شیر درست می‌شود و برای تزئین آن از خلال بادام، پسته و همچنین گل محمدی استفاده می‌کنند.

غذاهای معروف قزوین

سخن پایانی

در آخر بهتر است ذکر کنیم غذاهایی که معرفی کردیم، فقط بخشی از غذاهای محلی استان قزوین است و ممکن است برخی از غذاها در رستوران‌های به خصوصی سرو شوند. همان‌طور که گفتیم اکثر غذاهای قزوین طعمی شیرین و ملس دارند و بیش‌تر مواد تشکیل دهنده آن‌ها گوشت، حبوبات و ادویه‌های محلی است. این غذاها بسیار مقوی هستند و می‌توانید در رستوران‌های معروف و سنتی قزوین تجربه‌ای به یادماندنی از خوردن غذاهای معروف قزوین داشته باشید. اگر دوست دارید بیش‌تر در مورد قزوین، مکان‌های دیدنی و رستوران‌های معروف آن آشنا شوید، ایران تراول را دنبال کنید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments