تحصیل در فرانسه | هزینه زندگی و تحصیل

فرانسه دومین کشور محبوب دانشجویان بین‌المللی بعد از انگلستان برای تحصیل در اروپا محسوب می‌شود. اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر و اقدام برای دریافت ویزا مراحل ورود به دانشگاه‌ جهت تحصیل در فرانسه هستند. در این مقاله کشور فرانسه، زبان فرانسه، هزینه تحصیل در فرانسه، کار دانشجویی و شرایط و هزینه زندگی در فرانسه بررسی می‌شوند.

درباره فرانسه

بعد از روسیه، فرانسه با حدود 644000 کیلومتر مربع وسعت، البته با در نظر گرفتن ضمائم، دومین کشور اروپایی است. فرانسه با کشورهای آلمان، بلژیک و لوکزامبورگ در شمال شرقی، سوییس و ایتالیا در جنوب شرقی و اسپانیا در جنوب غربی مرز مشترک دارد. در شمال غربی فرانسه، انگلستان قرار دارد که از طریق کانال مانش از یکدیگر جدا می‌شوند. فرانسه به دلیل داشتن چندین فرودگاه بزرگ، بندرهای متعدد و راه‌آهن گسترده که فرانسه را به کشورهای متعددی متصل می‌کند، به دروازه اروپا شهرت دارد.

لذت بردن از غذا اهمیت زیادی برای فرانسوی‌ها دارد. به طور معمول خانواده‌ها وعده‌های اصلی را کنار هم میل می‌کنند. هر وعده‌ 3 تا 4 مرحله را شامل می‌شود که یکی از آنها صرف پنیر پیش از دسر است. نان تازه و نوشیدنی اجزای اصلی وعده‌های غذایی به حساب می‌آیند. مرغ با سس مخصوص و حلزون سرخ‌شده در کره محبوب‌ترین غذا برای هر فرانسوی است. فرانسویان بسیار مؤدب و رسمی رفتار می‌کنند و مثل غذا خوردن، اهمیت زیادی به پوشش خود می‌دهند.

چند نکته جالب که باید در مورد فرانسه بدانید:

  • %۸۵ ساکنان فرانسه کاتولیک هستند.
  • پس از فرانسوی، انگلیسی بیشترین گویشور را در فرانسه دارد.
  • بیش از ۴۰۰ گونه پنیر در فرانسه تولید می‌شوند که هرکدام نیز انوع مختلفی دارند.

زبان فرانسه

فرانسوی یک زبان رومی از شاخه‌های زبان هندواروپایی است که به عنوان زبان مادری تقریباً 80 میلیون نفر شناخته می‌شود. اما بیش از 275 میلیون نفر به این زبان صحبت می‌کنند. فرانسوی از زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد است. سازمان‌های متعدد بین‌المللی از جمله اتحادیه‌ اروپا از زبان فرانسوی به عنوان زبان کاری استفاده می‌کنند. علمی و دانشگاهی بودن این زبان، آن را در کنار زبان انگلیسی به مهم‌ترین زبان دیپلماتیک تبدیل کرده است. زبان فرانسوی در 57 کشور و قلمرو استفاده می‌شود اما بیشتر کسانی که فرانسوی حرف می‌زنند در خود کشور فرانسه زندگی می‌کنند.

هزینه‌ تحصیل در فرانسه

شهریه دانشگاه‌های فرانسه

دانشگاه‌های دولتی هزینه‌ای بابت شهریه دریافت نمی‌کنند. اما تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی سالانه بین 3000 تا 20000 یورو هزینه برمی‌دارند. هرچند این مبلغ بسته به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی متغیر است.

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه

زندگی دانشجویی در فرانسه به طور متوسط حدود 800-700 یورو هزینه برمی‌دارد. با توجه به بالا بودن هزینه مسکن در فرانسه دانشجویان برای اسکان چند گزینه دارند:

  • خوابگاه: اقامت در خوابگاه مبلغی بین 150 تا 600 یورو در ماه هزینه دارد که شامل هزینه‌های آب، برق و اینترنت هم می‌شود. اتاق‌های خوابگاه، شخصی یا اشتراکی هستند. حدود 13% دانشجویان بین‌المللی در خوابگاه زندگی می‌کنند.
  • آپارتمان: برای اجاره آپارتمان در فرانسه ماهانه 500 تا 700 یورو نیاز دارید. در شهرهای کوچک‌تر فرانسه می‌توانید با مبلغی حدود 300 یورو در ماه، آپارتمانی کوچک اجاره کنید. هزینه آب، برق و اینترنت برای یک نفر حدود 130 یورو در ماه است. برای زندگی با همسر یا فرزندان خود نیاز به اجاره آپارتمانی بزرگ‌تر دارید که بابت آن باید هزینه‌ای حدود 700 تا 1000 یورو پرداخت کنید. معمولاً در مرکز شهر اجاره آپارتمان گران‌تر است. برای یک خانواده هزینه آب، برق و اینترنت در فرانسه حدود 200 یورو در ماه خواهد بود.
  • خانواده میزبان (Host Family): برای زندگی در کنار خانواده‌های میزبان به 200 تا 800 یورو نیاز دارید. در این صورت حداقل یک وعده غذایی در روز از خانواده میزبان دریافت خواهید کرد. در شهری مثل بوردو هزینه زندگی با خانواده‌ میزبان مبلغی حدود 400 تا 600 یورو در ماه است.

اجازه کار حین تحصیل در فرانسه

هر دانشجو در فرانسه فارغ از ملیت و مقطع تحصیلی، پس از ثبت‌نام در یک مؤسسه آموزشی و با داشتن اجازه‌ اقامت دانشجویی یا carte de séjour d’étudiant اجازه کار حین تحصیل را خواهد داشت. شهروندان اتحادیه اروپا نیازی به اجازه اقامت ندارند. مدارس کسب و کار و دیگر مؤسسات آموزش عالی و بسیاری از مدارس زبان، مؤسسات آموزشی معتبر فرانسه به حساب می‌آیند. دانشجویان کالج‌های زبان فرانسوی در صورتی می‌توانند حین تحصیل مشغول به کار شوند که حداقل 20 ساعت در هفته کلاس داشته باشند.

اگر می‌خواهید به کار پاره‌وقت دانشجویی مشغول شوید، نیازی به دریافت «اجازه موقت اشتغال به کار» یا Autorisation Provisoire de Travail نخواهید داشت.

انواع کار دانشجویی در فرانسه

دانشجویان می‌توانند در دانشگاه‌ها یا شرکت‌ها مشغول به کار شوند. دستیاری آموزشی و دستیاری پژوهشی اساتید، پذیرش و استقبال از دانشجویان تازه وارد در آغاز سال تحصیلی، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، کمک به دانشجویان ناتوان جسمی و … کارهایی هستند که در دانشگاه می‌توانید انجام دهید. بیرون از دانشگاه، کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها، نگهداری از کودکان و … شغل‌های متنوعی هستند که دانشجویان می‌توانند انجام دهند. داشتن دانش زبان انگلیسی به پیدا کردن شغل برای دانشجویان بین‌المللی کمک خواهد کرد اما اغلب آشنایی با زبان فرانسوی لازم است. سایت‌های کاریابی مثل www.glassdoor.com می‌توانند راهگشا باشند.

میزان مجاز کار حین تحصیل در فرانسه

طبق قانون فرانسه دانشجویان غیرفرانسوی حداکثر تا 964 ساعت در سال اجازه کار دارند؛ زمانی معادل 60% زمان عادی کار تمام‌وقت در فرانسه. در طول ترم دانشجویان به صورت نیمه‌وقت (حداکثر حدود 20 ساعت در هفته) و در تعطیلات به صورت تمام‌وقت اجازه‌ کار خواهند داشت.

حداقل حقوق کار دانشجویی در فرانسه

قوانین فرانسه در سال 2019 میزان حداقل دستمزد که در اصطلاح به آن SMIC (Salaire Minimum Interprofessionnel de Croissance) می‌گویند، برای یک ساعت کار مفید را حدود 10 یورو ناخالص تعیین کرده است. این مبلغ پس از کسر مالیات (کسری‌های اجباری تأمین اجتماعی که تقریباً 20% دستمزد است) به 8 یورو خالص می‌رسد. بنابراین حداقل دستمزد (پیش از کسر مالیات) برای کار تمام وقت (35 ساعت در هفته) 1521 یورو و کار نیمه‌وقت (20 ساعت در هفته) حدود 870 یورو در ماه خواهد بود.

اعزام دانشجو به فرانسه

دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در کشورهای دیگر با سیستم‌های آموزشی متفاوت ادامه‌ دهند، اغلب با سؤالات و ابهامات زیادی روبه‌رو هستند. مؤسسات اعزام دانشجو با مشاورین مجرب و ارتباط‌های گوناگونی که با دانشگاه‌های مختلف دارند از آخرین تغییرات شرایط مهاجرت باخبرند. به همین دلیل یکی از مطمئن‌ترین اقدامات برای تسهیل امور مهاجرت، تماس با مشاورین با تجربه در این زمینه است. مؤسسه سیم آخر از مجرب‌ترین مراکز مشاوره در زمینه امور مهاجرت به حساب می‌آید که فعالیت خود را از سال ٨٢ با آموزش کنکور هنر شروع کرده است. فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه سیم آخر بعد از سال‌ها تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی و مدیریت آموزش به فعالیت در زمینه «مشاوره تحصیل در خارج از کشور» و «اعزام دانشجو» متصل شده است تا راه مطمئنی را برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، فراهم کند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments