نکات جالب پل طبیعت، پلی با شکوه با معماری خاص

شاید در مراحل اولیه ساخت پل طبیعت تهران کمتر کسانی میدانست که روزی این پل به یکی از بهترین جاذبه های تهران تبدیل خواهد شد. علاوه بر ساکنین تهران، این پل روزانه میزبان بسیاری از گردشگران است که بر فراز آن منظره ای از کوه های شمالی تهران را مشاهده خواهند کرد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با اطلاعاتی مانند: معرفی پل طبیعت، آدرس و راه های دسترسی به پل، مراحل احداث و نکات جالب معماری آن و … آشنا کنیم.

پل طبیعت تهران

اطلاعات درباره پل طبیعت تهران

پل طبیعت عنوان یک پل سه طبقه در منطقه عباس آباد تهران است که بر روی عرض بزرگراه مدرس قرار گرفته و تنها به عابران پیاده اختصاص دارد. این پل یک راه ارتباطی میان پارک های طالقانی و پارک آب و آتش فراهم آورده است و این دو پارک شاخص پایتخت را به هم متصل می کند.

نورپردازی خاص و ویژگی های منحصر به فرد این پل، بسیاری از افراد را به ویژه در شب به سوی خود می کشاند و لحظاتی رویایی را در شهر تهران برای شان رقم می زند. این پل با طول 300 متر در ارتفاع 40 متری از سطح زمین ساخته شده است و امکان تماشای چشم اندازی زیبا از تهران را به شما می دهد. وجود کافه ها و رستوران ها باعث شده تا پل طبیعت مقصدی جذاب برای شکم گردی باشد و گردشگران را برای چشیدن طعم های جذاب به سوی خود بکشاند. بد نیست بدانید پل طبیعت عنوان نخستین پل غیرخودرویی در کشور و بزرگترین پل غیرخودرویی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.  همچنین برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله پل طبیعت تهران در سایت کارناوال مراجعه کنید.

دیدنی های پل طبیعت

همانطور که گفته شد این پل یکی از جاذبه های شهر تهران محسوب می شود که دیدنی های جالبی در اطراف آن وجود دارد. از جمله این تفریحات و دیدنی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارک آب و آتش
  • پارک طالقانی
  • باغ کتاب تهران
  • فود کورت، رستوران و کافه
  • گنبد مینا
  • بوستان بنادر

نکاتی جالب از طراحی پل طبیعت

سازه پل طبیعت یک نوع خاص از طراحی ارگانیک را نشان می دهد که کاملا شبیه به درخت به نظر می رسد. در این طرح منحصر به فرد، اصول سازگاری با طبیعت کاملا رعایت شده و این نکته از جمله ویژگی هایی است که در پارک‌های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا به وفور دیده می شود. به کارگیری فرم درختی در ستون های پل و انتخاب نام طبیعت برای آن، تاکید بر پیوستگی دو فضای سبز و اتصال آنها به یکدیگر توسط پل را نشان می دهد. فرم پل به شکل شاخه های در هم تنیده درخت است. نقاطی با کمترین درخت برای جایگذاری ستون های پل طبیعت تهران انتخاب شده است.  کفپوش های چوبی و کامپوزیت های به کار رفته در پل صد در صد قابل بازیافت هستند و مشکلی را متوجه محیط زیست نمی سازند.

در زمان ساخت، کلیه فرآیند برشکاری، مونتاژ قطعات، نصب و جوشکاری قطعات در ارتفاع 40 متری پل انجام گرفته است. جالب آنکه در زمان احداث، اتوبان مدرس که یکی از شریان های اصلی شهر تهران است به هیچ عنوان مسدود نشد و اختلالی در رفت و آمد اتومبیل ها پیش نیامد. بالاترین استانداردها و ضریب ایمنی در برابر حوادث و بلایای طبیعی حتا زلزله بالای ۷ ریشتری نیز برای پل طبیعت پیش بینی شده است. بر اساس اعلام پیمانکار اجرایی طرح، پل طبیعت از زمان بهره‌برداری تا 100 سال عمر کرده و قابل استفاده خواهد بود.

برای طراحی پل طبیعت متفاوت از معماری پل های تاریخی ایران به ویژه پل خواجو به عنوان یک الگو استفاده شده است. پل طبیعت مانند بسیاری از پل های تاریخی تنها دو نقطه مختلف را به هم متصل نمی کند، بلکه فضاهایی برای توقف و ماندن را نیز در بر می گیرد.  پل به‌ صورت قوسی کشیده شده است تا عابران و رهگذران تصوری از انتهای مسیر نداشته باشند و آن را نبینند. علاوه بر این وجود پیچ و خم ها از سرعت نیز می کاهد. این یعنی برعکس تمام پل ها که برای بهینه سازی به صورت صاف طراحی می شوند، پل طبیعت نوعی پرسپکتیو یک نقطه‌ای ایجاد می‌کند که کنجکاوی انسان را بر می انگیزد.  پل طبیعت ادامه دو پارک آب و آتش و طالقانی است و در ابتدا و انتهای خود شاخه هایی در نقاط کلیدی دو طرف دارد. یعنی به‌ جای این‌ که تنها دو نقطه در هر پارک به هم وصل شود، طراحی پل به گونه ای صورت گرفته که محل اتصال در هر دو طرف پخش شود و به همه نقاط کلیدی دو پارک دسترسی وجود داشته باشد.

طراحی پل طبیعت تهران

آدرس و راه های دسترسی به پل طبیعت

رفتن به آنجا چندان کار سختی نیست و تقریبا در تهران همه آدرس پل طبیعت را میدانند. اما برای ساعت بازدید از پل طبیعت محدودیت وجود دارد که ساعت آن از 6 صبح الی 12 شب می باشد. 

بخش آدرس و ساعات بازدید از پل از مطلب پل طبیعت کارناوال به نشانی اینترنتی (https://www.karnaval.ir/things-to-do/tabiat-bridge-tehran) گرفته شده است.

دسترسی با خودرو شخصی 

اگر مشکل پیدا کردن جای پارک را به ویژه در آخر هفته ها در نظر نگیریم، می توانید به راحتی با خودرو خودتان به یکی از دو بوستانی که در دو سوی پل طبیعت قرار دارند برسانید. به این منظور دو راه وجود دارد:

برای رسیدن به پارک آب و آتش باید راهی بزرگراه حقانی شوید. در مسیر غرب به شرق این بزرگراه، بعد از عبور از چهارراه جهان کودک به خیابان علامه شهیدی (دیدار سابق) بروید. این خیابان در ضلع غربی پارک آب و آتش و بعد از چهار راه جهان کودک قرار دارد. خودروی تان را می توانید در حاشیه این خیابان پارک کرده و یا از پارکینگ عمومی بوستان آب و آتش استفاده کنید.

 می توانید از بزرگراه حقانی خود را به پارک طالقانی و سپس پل طبیعت برسانید. وارد بزرگراه که شدید، بعد از عبور از چهار راه جهان کودک و پل بزرگراه مدرس، سرعت خود را کم کنید.

دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

مترو

ایستگاه مترو حقانی نزدیک ترین ایستگاه مترو به این پل است. با پیاده شدن در این ایستگاه به پارک طالقانی بروید و راه پل را در پیش بگیرید.

اتوبوس

خودتان را به پل سید خندان یا میدان ونک یا میدان رسالت برسانید و سوار اتوبوس های خط ونک – رسالت شوید. اگر به سمت ونک راهی شدید باید در آخرین ایستگاه پیاده شوید و اگر هم به سمت رسالت می روید اولین ایستگاه را برای پیاده شدن انتخاب کنید. سپس پیاده به بوستان آب و آتش بروید و وارد پل شوید.

تاکسی

انتخاب های زیادی پیش روی شماست. می توانید از تاکسی های خط میدان ونک – مترو حقانی استفاده کنید و پیش از رسیدن به مترو در کنار بوستان آب و آتش پیاده شوید. می توانید از رسالت یا سید خندان نیز سوار تاکسی های ونک شوید و پس از پیاده شدن در کنار پل هوایی مترو حقانی به سمت دیگر بزرگراه بروید و قدم به بوستان آب و آتش بگذارید. 

عکس پل طبیعت

در آخر باید اشاره کرد که پل طبیعت جزء برترین پل های جهان و خاورمیانه  و یکی از بهترین جاذبه های دیدنی است که در تهران میتوان دید. اگر قصد سفر به تهران و یا تهرانگردی با خانواده را دارید حتما به این پل سری بزنید و پیاده روی در آنجا لذت ببرید.

به نقل از وبسایت کارناوال 

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments