طبیعت بکر ایلام؛ زیبایی های خلقت که شاید نشناسید

استان ایلام با بهره‌مندی از طبیعتی دیدنی و جاذبه‌های متعدد به عنوان یکی از دیدنی ترین جاهای کمتر شناخته شدده در ایران به شمار می‌رود. شما می‌توانید پس از کسب اطلاعات کامل در مورد جاذبه‌های مختلف استان ایلام سفری به یاد ماندنی را تجربه کرده و اقامتی دل‌پذیر را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

تصاویر طبیعت ایلام : دریاچه دوقلو سیاه گاو| یوتراوز

آب و هوای ایلام چگونه است؟

استان ایلام به عنوان یکی از استان‌های غربی کشور شناخته می‌شود که دارای مرز مشترک با کشور عراق است. این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، دارای طبیعتی منحصر به فرد بوده و همه ساله گردشگران بسیاری با خرید بلیط هواپیما به این منطقه سفر می‌کنند. این استان دارای آب و هوایی کوهستانی، نیمه گرم و نیمه مرطوب بوده و دارای تنوع آب و هوایی بالایی است. در سرتاسر استان ایلام جاذبه‌های پرشماری طبیعت بکر ایلام را فرا گرفته است که شما می‌توانید در سفر به این استان از تماشای آن‌ها لذت ببرید. در ادامه با برخی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایلام آشنا خواهید شد:

دریاچه دوقلو سیاه گاو

دریاچه دوقلو سیاه گاو یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های استان ایلام است که در میان دشت‌ها و کوه‌های بلند ایلام واقع شده است. دریاچه سیاه گاو در روستاهایی به نام آبندان قرار دارد. این رودخانه با عبور از میان دره‌های کبیرکوه در جنوب شرقی آبندان به سمت دریاچه دوقلو روانه می‌شود. این دو دریاچه توسط یک کانال طبیعی به یکدیگر متصل می‌شود که طول آن حدود 70 متر است. آب زلال این دریاچه چشمان هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. علاوه بر بازدید از دریاچه آبندان می‌توانید در این روستای تماشایی از دیدن طبیعت بکر و سرسبز نیز لذت ببرید.

غار کناتاریکه| یوتراوز

تنگه کافرین

تنگه کافرین یکی دیگر از دیدنی‌های طبیعت گردشگری استان ایلام است که از آن به عنوان روس زاگرس یاد می‌شود. در استان ایلام تنگه‌ها و دره‌های تماشایی متعددی وجود دارد که محلی بسیار مناسب برای کمپینگ و تجربه‌های ماجراجویانه محسوب می‌شود. تنگه کافرین در 15 کیلومتری شمال شهر بدره و در جاده ایلام به سمت طبیعت دره ‌شهر استان ایلام جای دارد. در مسیر این تنگه می‌توانید از طبیعت بدره ایلام، صخره‌های دیدنی و رودخانه تماشایی لذت ببرید. دلیل شهرت این محل به تنگه کافرین، به زمان حمله اعراب و مقاومت مردم در مقابل آن‌ها مربوط می‌شود. تنگه کافرین در پشت سد سمیره و در منطقه‌ای کوهستانی میان کوه‌های کبیر کوه و دینارکوه قرار گرفته است. رودخانه جاری در مسیر این تنگه، از کوه‌های مرتفع کبیرکوه چشمه می‌گیرد و پس از عبور از میان کافرین به رودخانه سیمره می‌ریزد. با توجه به فاصله اندک این تنگه تا شهر ایلام، به شما پیشنهاد می‌شود تا در هنگام خرید بلیط هواپیما مشهد ایلام سفر به این منطقه را نیز در برنامه‌های خود قرار دهید.

غار کناتاریکه

غار کناتاریکه، در فصاله 35 کیلومتری مسیر ایلام دره شهر، در ارتفاعات سیوان کوه قرار دارد. این غار در ارتفاع 3000 متری سطح دریا قرار داشته و عمق آن تقریبا برابر با 350 متر است. با توجه به ورودی باریک این طبیعت بکر ایلام، برای ورود به آن باید به صورت سینه‌خیر اقدام کنید؛ البته با ورود به داخل غار متوجه خواهید شد که طی کردن این مسیر نسبتا دشوار کاملا ارزش داشته است. درون غار حوضچه‌ای بسیار زیبا قرار داشته و در میان ستون‌ها مجسمه‌های سنگی طبیعی و پرده‌های سنگی جاذبه‌ای منحصر به فرد را می‌توانید مشاهده کنید. در داخل غار تالارها و دالان‌های مختلفی وجود دارد که بازدید از هرکدام از آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای متفاوت باشد. پس پیشنهاد می‌کنیم پیش از آنکه با خرید بلیط هواپیما مشهد از ایلام و دیدنی هایش خداحافظی کنید، بازدید از غار کناتاریکه را از دست ندهید.

عکس طبیعت ایلام در بهار: کوه بانکول| یوتراوز

تنگه ارغوان

طبیعت ایلام در پاییز و تابستان به زیباترین ظاهر خود می‌رسد. یکی از مکان‌های ناشناخته و بی‌نظیر ایلام، تنگه ارغوان است. تنگه ارغوان ایلام در واقع دره‌ای بزرگ است که جزئی از مناطق حفاظت شده ایلام به شمار می‌آید. در سفر به این منطقه با درختان دیدنی ارغوان مواجه خواهید شد. این منطقه با وسعتی حدود 170 هکتار طبیعتی سرسبز، انواع گوناگون درختان ارغوان و درختان دیگر نظیر: زالزالک، بلوط، دافنه و … را در خود جای داده است. در این منطقه رودخانه‌ها و چشمه‌های دیگری نیز به چشم می‌خورد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. با توجه به موقعیت کوهستانی این دره، حضور در این منطقه برای کوه‌نوردان نیز ‌تجربه‌ای مطلوب محسوب می‌شود. برای بازدید از این منطقه جاذبه طبیعت ایلام می‌توانید با خرید بلیط هواپیما ایلام مشهد به استان ایلام سفر کرده و در فاصله سه کیلومتری شمال شرقی ایلام به این منطقه دیدنی برسید. این منطقه ورودی شمالی کرمانشاه به ایلام است.

کوه بانکول

از دیگر جاذبه‌های طبیعت بکر ایلام می‌توان به کوه بانکول اشاره کرد. این کوه سرسبز و تماشایی در ناحیه مهراب، در فاصله 10 کیلومتری شمال ایلام واقع شده است. با توجه به ارتفاع بیش از 2300 متری این کوه، انتظار می‌رود که برای بازدید از آن از لباس‌های گرم و مناسب استفاده کنید. رودخانه‌های بسیاری از جمله: رودخانه، مورت، کنگیر و آب زنگان از این کوه مرتفع سرچشمه می‌گیرند. مسیر اتومبیل رو کرمانشاه به ایلام از سمت غرب از این کوه می‌گذرد.

عکس طبیعت ایلام در بهار

منطقه ششدار

منطقه جنگلی ششدار به عنوان یکی از جاذبه‌های متفاوت استان ایلام به شمار می‌آید که در فاصله 5 کیلومتری شهر ایلام و در فاصله‌ای نزدیک از کوه قلاقیران قرار گرفته است. این منطقه تماشایی که با نام پارک جنگلی ششدار نیز نشاخته می‌شود، دارای طبیعتی بکر و بی‌نظیر است. این پارک جنگلی مکانی دنج و خوش آب و هوا برای تفریح و استراحت محسوب می‌شود. شما می‌توانید در فصول بهار و تابستان از حضور در این منطقه نهایت لذت را ببرید. سفر به این منطقه فرصتی مناسب برای گرفتن تصویر طبیعت ایلام محسوب می‌شود.

کوه قلاقیران

از زیباترین کوه‌های استان ایلام می‌توان به کوه قلاقیران اشاره کرد. طبیعت زیبا و بکر این منطقه منظره‌ای غیرقابل وصف را برای مسافران و گردشگران رقم زده است. این رشته کوه در فاصله 3 کیلومتری شهر ایلام قرار دارد و ارتفاع آن بیش از 2100 متر است. قلاقیران به عنوان یکی از نمادهای ارزشمند شهر ایلام به شمار می‌آید و بر اساس روایت‌ها، طرح میدان آزادی تهران از شکل ظاهری این کوه الهام گرفته است.

سخن پایانی

استان ایلام به عنوان یکی از جنوبی‌ترین استان‌های کشور شناخته می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که گردشگران همه‌ساله به این منطقه تماشایی سفر می‌کنند، طبیعت بکر ایلام است. بسیاری از جاذبه‌های طبیعی ایلام هم‌چنان دست‌نخورده باقی مانده و زیبایی بی‌بدیل خود را حفظ کرده‌اند. اگر قصد سفری آسان و بدون دغدغه به ایلام را دارید، می‌توانید به سادگی از طریق مراجعه به وب‌سایت یوتراوز بلیط سفر خود را تهیه کنید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
IconR
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments