تحصیل دندانپزشکی در روسیه

در این سال‌ها، رغبت به تحصیل در رشته‌های مرتبط با پزشکی، به ویژه دندانپزشکی، زیاد شده است. بسیاری برای دندانپزشکی و تحصیل در خارج از کشور، روسیه را انتخاب می‌کنند. هزینه‌های اقتصادی تحصیل در این رشته در روسیه علت اصلی اقبال دانشجویان است. همچنین، حمایت‌های دولتی برای دانشجویانی که به دنبال تحصیل مقرون‌به‌صرفه هستند، از دیگر دلایل محبوبیت این انتخاب است.

 شرایط تحصیل دندانپزشکی در روسیه

یکی از برجسته‌ترین مزیت‌های تحصیل دندانپزشکی در روسیه، سهولت در فرایند ادامه تحصیل در این کشور است. داوطلبان می‌توانند بدون نگرانی از محدودیت‌های سنی، در دانشگاه‌های روسیه به تحصیل در این رشته بپردازند. علاوه بر این، دانشجویان می‌توانند بدون احتیاج به ارائه مدرک آیلتس، برای پذیرش در دانشگاه‌ها اقدام نمایند، ولی نباید اهمیت یادگیری زبان روسی را نادیده بگیرند.

شرایط ورود به دانشگاه‌های دندانپزشکی روسیه

دانشجویان عمدتاً از زمینه علوم تجربی راهی دانشکده‌های پزشکی و دندانپزشکی می‌گردند. شرط بنیادین برای ورود به این دانشکده‌های در این کشور این است که دانشجو باید دیپلمی با معدلی نه کمتر از 12 ارائه دهد. علاوه بر این، مسلط بودن به زبان روسی یکی دیگر از الزامات است. به این منظور، دانشگاه‌ها دوره‌هایی به طول 9 ماه با عنوان پادفک ترتیب می‌دهند که پیش‌تر به آن اشاره کردیم.

این دوره، دروس پیش‌نیاز آموزشی را به دانشجویان ارائه می‌دهد. دانشجویانی که در آزمون‌های پادفک موفق شوند، گواهینامه‌ای دال بر پایان دوره دریافت می‌کنند.

شغل دندانپزشکی در روسیه

 

برای تحصیل دندانپزشکی در روسیه چه دروسی را باید بگذرانیم؟

برنامه آکادمیک در هر رشته دانشگاهی شامل بخش‌های درسی عمومی و تخصصی است که طی شدن موفق آنها برای اخذ مدرک ضروری می‌باشد. موارد زیر بخشی از موضوعات مهم در تحصیلات رشته دندانپزشکی را نشان می‌دهند:

– آسیب‌شناسی فک و دهان

– جراحی دهان و دندان

– پروتزهای دندانی شامل سازه‌های دندانی ثابت و متحرک

– ارتودنسی

– دندانپزشکی عمومی

– دروس تخصصی نظیر مورفولوژی دندان، فارماکولوژی و اندونتیکس

– دروس اساسی مانند بافت‌شناسی، میکروب‌شناسی، بیوشیمی و فیزیولوژی

هزینه تحصیل دندانپزشکی در روسیه

برای دانشجویانی که به فکر ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند، تامین هزینه‌ها بسیار حائز اهمیت است. تحصیل دندانپزشکی در روسیه از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر از بسیاری دیگر از کشورهاست؛ که این خود عامل جذب متقاضیان می‌باشد. می‌توانید هزینه‌های تحصیل رشته‌های علوم پزشکی در ایران را بخوانید.

هزینه‌های دانشگاه بستگی به نوع مؤسسه، موقعیت شهر و سایر عوامل دارد. همچنین، دانشگاه‌های دارای دوره‌های به زبان روسی عموماً هزینه کمتری نسبت به دوره‌های ارائه شده به زبان انگلیسی دارند. با انتخاب دوره‌های روسی، شهریه‌ها معمولاً ۳۵۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار و برای دوره‌های انگلیسی زبان ۵۰۰۰ تا ۹۵۰۰ دلار است. مهم است بدانیم که در روسیه، دوره‌های دندانپزشکی به طور کلی رایگان نیستند.

درآمد دندانپزشک در روسیه چقدر است ؟

بخش‌هایی از دندانپزشکی مثل جراحی جزء مشاغل با درآمد بالا در این کشور محسوب می‌شوند. اگر پس از تحصیلات، کارآموزی و دوران رزیدنتی موفق به کاریابی در حوزه‌ای مرتبط شوید، به مرور زمان درآمدی چشمگیر کسب خواهید کرد. در نتیجه، می‌توان گفت که تحصیل در رشته دندانپزشکی در روسیه با فرصت‌های شغلی نسبتاً خوبی همراه است.

میزان حقوق دندانپزشکان در روسیه بر اساس مکان، شهرت و تجربه متفاوت است و بین 130 هزار تا 380 هزار روبل در ماه نوسان دارد. لازم به ذکر است که دوره‌های تخصصی در این کشور فاقد دستمزد و مزایای خاصی هستند، یعنی دانشجویان در حین طی کردن این دوره‌ها دستمزدی دریافت نمی‌کنند.

 

آیا امکان دریافت بورسیه تحصیل دندانپزشکی در روسیه وجود دارد؟

در روسیه، خواندن دندانپزشکی بدون مزیت‌های بورسیه است. به این معنی که اگر خواهان تحصیل در این حوزه هستید، نباید منتظر مزایای مالی یا تخفیف شهریه بمانید. دانشجویان دندانپزشکی ملزم به پرداخت دست کم نصف یا تمام شهریه هستند، پس پیش از برنامه‌ریزی برای تحصیل در خارج از کشور، این نکته را در نظر بگیرید.

شرایط کار پس از تحصیل دندانپزشکی در روسیه

یکی از مسائلی که برای دانش‌آموختگان دندانپزشکی در روسیه قابل توجه است، فرآیند و مراحل لازم برای ورود به بازار کار پس از پایان تحصیلات است. به عنوان یک دانشجوی تازه فارغ‌التحصیل، نمی‌توانید مستقیماً وارد عرصه حرفه‌ای شوید. ابتدا، شما باید در یک دوره کارآموزی یکساله مشارکت کنید که معمولاً در مراکز درمانی دولتی یا خصوصی انجام می‌شود. این دوره برای اکتساب مهارت‌های عملی و تجربیات حرفه‌ای ضروری است.

علاوه بر این، فرایند تکمیلی دیگری نیز وجود دارد به نام دوره رزیدنتی دوساله، که پس از اتمام دوره کارآموزی باید به آن پرداخت. این مرحله نیز برای تعمیق دانش تخصصی و تحکیم مهارت‌های بالینی فارغ‌التحصیلان ایجاد شده است. بنابراین، فارغ‌التحصیلانی که دوره پنج ساله تحصیل دندانپزشکی در روسیه را به پایان رسانده‌اند، سه سال دیگر نیاز دارند تا پیش از ورود به بازار کار، به طور کامل مجهز شوند و تمامی مراحل فوق را طی کنند.

تحصیل دندان پزشکی در روسیه

در صورتی که علاقه‌مند به گرفتن تخصص در یکی از زیرشاخه‌های دندانپزشکی باشید، پس از دوره رزیدنتی می‌توانید در یک دوره تخصصی سه ساله شرکت کنید. این دوره آموزش تخصصی به شما این فرصت را می‌دهد تا در یک حوزه خاص از دندانپزشکی مهارت‌ها و دانش خود را بسط و توسعه دهید، تا بتوانید به عنوان یک متخصص به بازار کار وارد شوید و خدمات پیشرفته‌تری را ارائه دهید.

آیا مدرک دانشگاه‌های روسیه مورد تأیید کشورهای دیگر قرار می‌گیرد؟

دانشجویانی که به مطالعه دندانپزشکی در کشور روسیه می‌پردازند، مدارکی به دست می‌آورند که توسط سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته شده‌اند. این تاییدیه به اعتبار بین‌المللی این مدارک افزوده و به فارغ‌التحصیلان اجازه می‌دهد تا علاوه بر روسیه، در بسیاری از کشورهای دیگر نیز به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی فعالیت کنند.

اعتبار بالای مدارک تحصیلی روسیه باعث می‌شود تا دیگر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش دندانپزشکی سراسر جهان این مدارک را بپذیرند و دارندگان آن بتوانند به راحتی در محیط‌های بین‌المللی ادامهٔ تحصیل دهند یا به کار پردازند.

فرصت‌های شغلی برای دانشجویان دندانپزشکی در طول تحصیل در روسیه نیز قابل توجه است. دانشجویان امکان دارند تا در حین تحصیل، تجربیات عملی کسب کنند و حتی ممکن است این فرصت را داشته باشند که در کشورهای محل سکونت خود به شکل پاره‌وقت و یا تمام‌وقت مشغول به کار شوند، به این ترتیب می‌توانند مهارت‌های عملی خود را توسعه دهند و در عین حال درآمدی نیز داشته باشند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments