موزه تماشاگه زمان تنها موزه‌ی ساعت ایران است؟

موزه تماشاگه زمان، موزه‌ای است که علاوه بر نشان دادن عمارتی بسیار زیبا، شما را به دیدن انواع ساعت‌ها از قدیم تا به امروز دعوت می‌کند.

موزه تماشاگه زمان، محلی برای گذران زیبای زمان

موزه‌ی زمان در حقیقت منزل حسین خداداد، کارآفرین و بازرگان ایرانی است که پس از انقلاب از وی مصادره شد. معماری این موزه که با آیینه‌کاری، مقرنس و گچ‌بری همراه است و باغ اطراف آن به تنهایی فضایی را برای دور شدن از هیاهوی پایتخت برایتان فراهم می‌آورد به علاوه‌ی کافه‌ی مشهوری که در این موزه می‌توانید اوقات خوشی در آن سپری کنید.

موزه تماشاگه زمان
موزه تماشاگه زمان
ویژگی‌های موزه تماشاگه زمان

این موزه واقع در زعفرانیه مجموعه‌ای از ابزارهای گاه‌شماری و زمان‌سنجی را در فضایی به وسعت ۵۰۰۰ متر مربع در معرض دید گذاشته است. بنای موزه در دو طبقه و مساحت ۷۰۰ متر مربع سیر تکامل مکانیک ساعت و ابزار زمان سنج را از قرن هفدهم تا بیستم به خوبی نشان داده است. در حقیقت این فضا که اولین موزه‌ی ساعت در ایران است می‌تواند حتی برای کسانی که به موزه علاقه ندارند نیز جذاب باشد. مجموعه‌ای از ساعت‌های انگلیسی، سوئیسی و آلمانی را در موزه تماشاگه زمان در معرض بازدید هستند.

موزه تماشاگه زمان
موزه تماشاگه زمان
انواع ساعت‌ها در موزه زمان

در محوطه‌ی موزه ساعت آفتابی، ساعت آبی، ساعت آبی مکانیکی، ساعت روغنی و ساعت شنی که برای اکثر ما آشنا هستند وجود دارد. به علاوه‌ی قایق اژدها که نوعی ساعت چینی است از جذابیت‌های محوطه و جز دیدنی‌هاست. این ساعت از طریق شمعی که در آن تعبیه شده بود و با سوزاندن ریسمان‌های آن زمان را مشخص می‌کرد.

ساعت طنابی از دیگر ساعت‌های محوطه‌ی موزه است که مثل کشتی اژدها زمان را از طریق سوختن طناب مشخص می‌کردند. ساعت شمعی نوعی دیگر از ساعت است که با روشن شدن شمع و آب شدن آن از درجه‌های باقی مانده و از بین رفته می‌توان ساعت را متوجه شد. ساعت شمعی را نیز می‌توانید در محوطه‌ی موزه ببینید.

موزه در دو طبقه است. طبقه‌ی اول سیر تکامل ساعت را از سده هفدهم تا بیستم نشان می‌دهد. ساعت‌های آونگی، شاهینی، رومیزی و دیواری را در این طبقه می‌توان دید. در طبقه دوم موزه ساعت‌های جیبی معمولی و ساعت‌های جیبی سفارشی متعلق به شخصیت‌های تاریخی و سیاسی، ساعت‌های ویژه‌ای چون ساعت کارت زنی، شیفت نگهبانی، ساعت کشتی و هم‌چنین ساعت‌های مچی در انواع دستبندی و دو زمانه به نمایش در آمده است.

موزه تماشاگه زمان
موزه تماشاگه زمان

بخشی نیز برای تقویم‌ها و گاه‌شمارها در نظر گرفته شده که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments