سوغات مشهد | معرفی بهترین سوغاتی‌های پایتخت معنوی جهان اسلام

مشهد یکی از شهرهای زیارتی ایران است که هر ساله پذیرای مسافران بسیار زیادی از داخل و خارج کشور است. بنابر رسم و رسوم دیرینه ما ایرانیان، مسافر در هنگام بازگشت از سفرهای زیارتی باید برای دوستان و آشنایان نزدیک سوغاتی‌های معروف آن شهر را به هدیه ببرد. سوغات مشهد را می‌توان به دو دسته سوغاتی‌های خوراکی و صنایع‌دستی تقسیم‌بندی کرد. لازم به توضیح است برخی از سوغاتی‌های حال حاضر مشهد تولید مستقیم خود شهر مشهد نیست و تنها به عنوان سوغاتی مشهد شناخته می‌شود. ما در این مقاله از ایران تراول به بررسی دقیق سوغات مشهد مقدس پرداخته‌ایم با ما همراه باشید.

انواع سوغات مشهد

زعفران؛ معروفترین سوغات مشهد

یکی از اصلی‌ترین سوغات مشهد زعفران است. خراسان بزرگ یکی از مهم‌ترین استان‌های کاشت زعفران از زمان‌های قدیم تا به حال بوده است. هرچند که در حال حاضر بیش از نیمی از زعفران مصرفی و صادراتی ایران در استان خراسان جنوبی کاشت و تولید می‌شود. برای خرید زعفران مرغوب باید به رنگ زعفران توجه کرد، هرچه زعفران در آب دیرتر حل شود از مرغوبیت بیشتری برخوردار است. از زمان‌های قدیم زعفران به عنوان یکی از اصلی‌ترین سوغاتی‌ها و کالاهای صادراتی ایران بوده است. زعفران تولیدی ایران به دلیل کیفیت بسیار بالا به نقاط مختلف دنیا صادر می‌شود. از نکات تعجب برانگیز درباره زعفران می‌توان به صادرات 100 تنی زعفران توسط کشور اسپانیا در سال 1393 اشاره کرد. جالب است بدانید که تولید خالص زعفران اسپانیا به یک تن در سال هم نمی‌رسد. از زعفران علاوه بر استفاده در غذاها به عنوان طعم‌دهنده، برای مصارف دارویی نیز استفاده می‌شود.

انواع سوغات مشهد

زرشک

از دیگر سوغات شهر مشهد می‌توان به زرشک اشاره کرد. هرچند که این محصول در استان خراسان جنوبی و به ویژه در شهر قائن تولید می‌شود؛ اما همچنان از این محصول به عنوان یکی از سوغات مشهد یاد می‌شود. مسافران شهر مشهد اکثرا زرشک را به همراه زعفران به عنوان سوغاتی تهیه می‌کنند. این محصول دارای خواص درمانی بسیار زیادی است و در اکثر مغازه‌ها و فروشگاه‌های شهر مشهد زرشک و زعفران پیدا می‌شود. زرشک در دو نوع اناری و مجلسی به فروش می‌رسد. از خواص این محصول با ارزش می‌توان به تسکین دردهای کیسه صفرا، افزایش اشتها، افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری‌های عفونی اشاره کرد.

آلو بخارا و آلو خشک

یکی دیگر از سوغاتی‌های شهر مشهد مقدس آلو خشک است. آلو خشک‌ در شهر خرو از توابع نیشابور تولید می‌شود. جالب است بدانید که این شهر با 400 هکتار باغ‌های زیر کشت آلو، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلو در کشور شناخته می‌شود.

خشکبار

از دیگر سوغاتی‌های محبوب شهر مشهد خشکبار است. حتی اگر قصد خرید خشکبار در مشهد را نداشته باشید، ظرف‌های چیده شده پر از خشکبار شما را به سمت خود می‌کشاند. میوه خشک، فندق، گردو، پسته و نخود مشکل‌گشا از جمله خشکبارهای معروف شهر مشهد است.

ادویه

از معروف‌ترین سوغاتی‌های شهر مشهد ادویه هفت‌قلم این شهر است. از این ادویه محبوب برای طعم دار کردن غذاها استفاده می‌شود. این ادویه از دارچین، زردچوبه، فلفل قرمز و فلفل سیاه، گلپر، زنجبیل و سماق تشکیل شده است. نحوه قرار گرفتن این هفت ادویه در کنار یکدیگر باعث جلب توجه زائران می‌شود.

هرکاره تراشی

یکی از بهترین و قدیمی‌ترین سوغات مشهد از زمان‌های قدیم، هرکاره تراشی است. هرکاره تراشی در واقع نام ظروف سنگی دست‌ساز مشهدی است.

سوغات مشهد

نقل و نبات

از آنجایی که ما ایرانیان دوستدار انواع نقل و نبات هستیم، می‌توان تقریباً نقل و نبات را جزو سوغات تمام شهرهای ایران دانست. مشهد نیز مانند دیگر شهرها دارای نقل و نبات خاص خود است. همان‌طور که می‌دانید از نبات عموماً برای شیرین کردن چای و دمنوش‌ها استفاده می‌شود. در فروشگاه‌های مشهد می‌توانید نبات را با انواع عصاره‌های مختلف خریداری نمایید. امروزه نبات‌های مختلفی در سطح شهر مشهد تولید و عرضه می‌شود. نبات دارچینی، نبات زعفرانی، نبات با طعم گل محمدی، نبات با طعم نعنا و نبات با طعم آویشن از جمله این طعم‌های مختلف این محصول هستند.

جیلی بیلی

تا همین چند سال پیش این نام به عنوان یک برند تولیدی محصولات خوراکی شناخته می‌شد اما در مشهد به شکلات‌های رنگی جیلی بیلی گفته می‌شود. جیلی بیلی در واقع نوعی پاستیل مخصوص است که در رنگ و طعم‌های مختلفی تولید می‌شود. در حال حاضر جیلی بیلی یکی از سوغات‌های اصلی شهر مشهد است. این سوغات یکی از دوستداشتنی‌ترین سوغاتی‌ها برای بچه‌ها به حساب می‌آید.

مهر و سجاده

از آنجایی که مشهد شهر زیارتی و مذهبی محسوب می‌شود؛ مهر و سجاده یکی از اصلی‌ترین سوغات مشهد است. شما به راحتی می‌توانید مهر و سجاده‌ با انواع طرح‌های مختلفی را در مشهد پیدا کنید. اغلب این سجاده‌ها از جنس ترمه و مخمل کاشان هستند. مهرها در مشهد در سایز و بسته‌بندی مختلف تولید و عرضه می‌شود.

عطر

از دیگر سوغات مشهد می‌توان به عطر اشاره کرد. هنگام ورود به مشهد و در خیابان‌های اطراف حرم می‌توانید انواع عطر را در ویترین‌های مغازه‌ها مشاهده نمایید. عطر مشهد یکی از عطرهای شناخته شده برای تمام ایرانیان است. معمولاً این عطر را به همراه مهر و سجاده عرضه می‌کنند. در بازارهای مشهد عطرهای گوناگونی با رایحه‌های متفاوتی از قبیل کبری، گل نرگس، بهارنارنج، زعفران، گل یخ، یاس سفید و سنجد به فروش می‌رسد.

تابلو‌های نفیس نقره‌کاری شده

از دیگر سوغات شهر مشهد می‌توان به تابلوهای نفیس نقره اشاره کرد. این تابلوها را مردم بیشتر برای تبرک به دوستان و آشنایان نزدیک خود هدیه می‌دهند.

بهترین سوغات مشهد

انگشتر و زیورآلات

از دیگر سوغاتی‌های شهر مشهد می‌توان به انگشتر اشاره کرد. شهر مشهد به دلیل نزدیکی به خواستگاه فیروزه ایران، شهر نیشابور به محلی برای ساخت و فروش انگشترهای فیروزه تبدیل شده است. عموماً زائرین شهر مشهد مقدس برای تبرک این انگشترها را برای دوستان و آشنایان خود خریداری می‌کنند.

تابلو و ساعت‌های میناکاری

از دیگر یادبودها و سوغات شهر مشهد مقدس می‌توان به تابلو و ساعت‌های میناکاری شده اشاره کرد. به دلیل زیبایی و طراحی خاص این محصولات خرید آن‌ بین زائرین بسیار رواج دارد. ما در ایران تراول به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً در هنگام سفر به مشهد به فروشگاه‌های اطراف حرم مطهر سری بزنید تا بتوانید انواع سوغات مشهد را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments