بایدها و نبایدهای اخذ ویزا


در عصر کنونی، تقریباً هر فردی تا حدودی با مفهوم کلی ویزا و کاربرد آن آشنایی دارد. اما تمامی افراد، شرایط اخذ ویزا و بایدها و نبایدهای آن را نمی‌دانند. در این مطلب، تعریف ویزا و مدارک کلی موردنیاز برای درخواست این مجوز را توضیح داده‌ایم. همچنین، به شما خواهیم آموخت که چه‌کارهایی را برای افزایش شانس قبولی درخواست ویزا انجام دهید و از چه‌کارهایی که منجر به ریجکت درخواستتان می‌شود، خودداری کنید.

ویزا چیست؟

ویزا یک نوع مجوز است که دارنده آن می‌تواند به‌صورت قانونی وارد خاک کشور مقصد شود و بسته به نوع ویزا، در آنجا فعالیت کند. برای مثال، ویزای توریستی به دارندگان آن اجازه می‌دهد تا با هدف بازدید و گردش، به کشور مقصد سفر کنند. البته این موضوع که دارنده ویزا، چند بار می‌تواند با یک ویزا وارد کشور خارجی شود و چه مدت می‌تواند در آنجا اقامت داشته باشد، کاملاً به نوع ویزای توریستی و قوانین مهاجرت کشور مقصد بستگی دارد. به‌صورت کلی، آگاهی کافی در مورد انواع ویزا و کاربردهای آن و همچنین بررسی قوانین کشور مقصد، مهم‌ترین بایدهای اخذ ویزا است.

ویزا یا روادید؟

به‌احتمال‌زیاد، هنگام جست‌وجو برای مطالب مربوط به ویزا یا در مکالمات معمولی، کلمه «روادید» را دیده یا شنیده باشید. باید بدانید که روادید، همان ویزا بوده و درواقع، معادل فارسی کلمه «Visa» است.

برای گرفتن ویزا چه باید کرد؟

به‌طورکلی، بسته به نوع ویزای درخواستی و کشور مقصد، شرایط متفاوتی برای دریافت ویزا وجود دارد. اما مدارک موردنیاز برای صدور این سند، در تمامی کشورها تقریباً یکسان است. برای دریافت هر نوع ویزا، باید یک سری مدارک کلی ارائه دهید که عبارت‌اند از:

  • پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • مدارک شناسایی؛ شامل شناسنامه، کارت ملی و…
  • مدارک مالی (گواهی تمکن مالی، صورت‌حساب‌های بانکی و…)
  • عکس جدید و واضح متقاضی

علاوه بر مواردی که ذکر شد، بسته به نوع ویزا، باید مدارک تکمیلی نیز به سفارت کشور مقصد ارسال شود. برای مثال، اگر متقاضی اخذ ویزای توریستی هستید، باید مدارک مربوط به محل اقامت در طول سفر، دعوت‌نامه، هیستوری تراول (تاریخچه سفر) و مواردی از این قبیل را مهیا کرده و به سفارت کشور مقصد ارائه دهید. همین‌طور در مورد ویزای تحصیلی، ارائه مدارک مبنی بر پذیرش در دانشگاه یا مدرسه‌ در کشور مقصد و سایر مدارک لازم برای اثبات تحصیلات و مهارت‌های فرد متقاضی، ضروری است.

چند نکته مهم در خصوص دریافت ویزا

با فراهم کردن شرایط کشور مقصد و همچنین تهیه و ارائه مدارک درخواستی، می‌توانید ویزای آن کشور را دریافت کنید. اما به‌عنوان شخصی که قصد دارد سفرهای خارجی متعددی داشته باشد، باید اطلاعات بیشتری در خصوص این مدرک قانونی داشته باشید. دانستن نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم، برای دریافت آسان ویزا و درخواست مجدد آن، بسیار مفید خواهد بود.

مدارک بی‌نقص و کامل، خوب است یا بد؟

یکی از بایدهای دریافت ویزا این است که مدارک کامل و بی‌نقص را تهیه و به سفارت کشور مقصد ارائه دهید؛ اما منظور ما مدارک کامل است، نه مدارک بیش‌ازحد! اگر در ارائه مدارک زیاده‌روی کنید، ممکن است در خطر ریجکت درخواست ویزا قرار بگیرید؛ چراکه، ممکن است افسر ویزا از اقدام شما سوءبرداشت کرده و با این تصور که احتمالاً قصد بازگشت ندارید، با درخواست شما موافقت نشود. برای مثال، اگر در مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای توریستی، ارائه یک سند خانه قیدشده است، ارائه دو یا سه سند، اقدام اشتباهی است و می‌تواند درخواست شما را با دردسر مواجه کند.

راستگو باشید

اگر نمی‌خواهید درخواست ویزای شما رد شود، باید راستگو باشید و از ارائه اطلاعات نادرست خودداری کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر در روند تکمیل فرم ویزا سوال شود که توسط چه کسی حمایت مالی می‌شوید و شما پدرتان را معرفی کنید، درحالی‌که مدارک نشان دهد، برادرتان شما را ساپورت مالی می‌کند، این شرایط احتمالاً منجر به رد درخواستتان خواهد شد.

بهترین توصیه برای جلوگیری از تناقض‌گویی این است که قبل از مصاحبه، از یک کارشناس ویزا مشاوره بگیرید تا برای پرسش‌های احتمالی، آمادگی کامل داشته باشید. درنهایت، اگر برای پاسخ به سؤالی آمادگی ندارید، همواره حقیقت را بیان کنید.

مشخص کردن محل اقامت

یکی از بایدهایی که شانس شما را برای دریافت ویزا بیشتر می‌کند، مشخص کردن محل اقامت است. رزرو هتل یا ارائه دعوت‌نامه، ثابت می‌کند که محل اقامت شما در کشور مقصد، مشخص و آماده است.

از ویزای دریافتی استفاده کنید

بهتر است بدانید که اعتبار یک پاسپورت، نه به تعداد ویزاها، بلکه به مهرهای ورود و خروج آن است. به بیانی دیگر، اگر شما ویزای یک کشور را دریافت کنید، اما به آن کشور نروید، از اعتبار پاسپورت شما کم خواهد شد. پس بهتر است از ویزایی که دریافت کرده‌اید، حتماً استفاده کنید.

ارائه سند ملکی ضروری است یا نه؟

اگرچه در خصوص وضعیت تملک، داشتن ملک الزامی نیست، اما وجود سند ملکی به نام شما، شانس صدور ویزا را بیشتر خواهد کرد.

خرید بلیط هواپیما

برای صدور ویزا، فقط رزرو بلیط هواپیما کفایت می‌کند و خرید آن برای تکمیل مدارک، الزامی نیست؛ اما شما باید مدرک رزرو بلیط را به انضمام سایر مدارک، به سفارت ارائه دهید.

تمام اصول را رعایت کنید

توجه داشته باشید که ویزا برای خروج شما از ایران نیست، بلکه برای ورود به یک کشور خارجی است. اگر در دریافت ویزا، اصول را رعایت نکرده باشید، شاید به‌آسانی از کشور خارج شوید، اما در کشور مقصد با مشکلات و دردسرهای بزرگی مواجه خواهید شد.

انگشت‌نگاری باید انجام شود

شایعاتی مبنی بر بی‌اهمیت بودن انگشت‌نگاری برای دریافت ویزا وجود دارد. توجه داشته باشید که اگر انگشت‌نگاری را انجام ندهید، در فرودگاه مقصد، شما را به‌عنوان مسافر غیرقانونی تشخیص می‌دهند!

بدون آگاهی عمل نکنید

برخلاف تصور غالب، دریافت ویزا چندان دشوار نیست و اگر اطلاعات کافی داشته باشید، دریافت هر نوع ویزایی، بسیار آسان خواهد بود. بر همین اساس، باید اطلاعات خود را بالابرده و در بهترین حالت، از کارشناسان باتجربه کمک بگیرید. همچنین، درصورتی‌که وقت کافی ندارید، انجام اقدامات اخذ ویزا را به فلای تودی بسپارید.

فلای تودی؛ بهترین همراه شما برای دریافت ویزا

فلای تودی بزرگترین، جامع‌ترین و معتبرترین آژانس گردشگری در ایران و خاورمیانه است که با هدف تسهیل سفر و گردشگری، خدمات متنوعی ارائه می‌دهد. یکی از خدمات این آژانس، انجام مراحل دریافت ویزای توریستی 60 کشور، در کوتاه‌ترین زمان است. این وب‌سایت، همچنین در خصوص درخواست ویزای توریستی، شرایط و مدارک موردنیاز این کشورها، مشاوره رایگان ارائه می‌دهد. در وب‌سایت فلای تودی به خدمات دیگری، ازجمله خرید بلیط هواپیما، خرید بلیط قطار، خرید تورهای مسافرتی و رزرو هتل‌های خارجی و داخلی، دسترسی خواهید داشت.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments