هرآنچه که در مورد ایوان تخت مرمر در کاخ گلستان باید بدانید

کاخ گلستان یکی از قدیمی ترین بناهای شهر تهران است که خود از یک سری بنا و عمارت تاریخی تشکیل شده است. ایوان تخت مرمر در کاخ گلستان یکی از زیباترین و البته قدیمی ترین بنایی است که در این آثار باستانی ساخته شده است. در این مقاله همراه ما باشید، تا با این اثر تاریخی و معماری که برای ساخت آن به کار رفته است، بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه ایوان تخت مرمر در کاخ گلستان

تخت مرمر یا تخت سلیمان یکی از بناهایی است که دستور ساخت آن توسط کریم خان زند در دوران زندیه صادر شد. اما ساخت این بنا بعد از فوت این پادشاه نیمه کاره باقی ماند و توسط آقا محمد خان قاجار به پایان رسید.

در همین راستا وی دستور داد تا بسیاری از مصالح ساختمانی و نقاشی که برای ساخت این بنا نیاز است را از کاخ کریم خان زند به تهران بیاورند، تا ساخت تخت به اتمام برسد. که البته به همین دلیل است این بنای تاریخی را می توان به عنوان قدیمی ترین بنای موجود در کاخ گلستان تهران در نظر گرفت.

در سال 1220 فتحعلی شاه به معروف ترین حجاران و سنگ تراش های اصفهانی دستور داد، تا از ناب ترین سنگ های موجود، به نام سنگ مرمر زرد یزد، یک تخت سنگی ساخته تا برای همیشه در وسط ایوان قرار گیرد. تا از جابجایی مداوم تخت طاووس جلوگیری کند.

بعد از فوت فتحعلی شاه، سایر افرادی که به تخت پادشاهی تکیه کردند، دستور تکمیل و تزئین این بنای تاریخی را دادند. تا همیشه آن را به عنوان یکی از زیباترین عمارت های تاریخی نگهداری کنند.

ایوان مرمر در کاخ گلستان

بررسی معماری تخت مرمر

ارتفاع تخت مرمر در کاخ گلستان به یک متر از کف ایوان می رسد. در چهار گوش این ایوان از مجسمه هایی استفاده شده است، که شامل 6 فرشته و 3 دیو است. جالب است بدانید که برای ساخت این تخت، از 65 تخته سنگ مرمر استفاده شده است که مسئول طراحی و حجاری آن به ترتیب به عهده میرزا بابای شیرازی نقاشی باشی و محمد ابراهیم اصفهانی بوده است.

هر یک از تخته سنگ ها برای ساخت قسمت های مختلف بنا به کار رفته اند:

  • 5 قطعه سنگ مرمر : اتصال زیر تخت
  • 7 قطعه سنگ : برای ساخت 2 پله
  • 12 قطعه سنگ : برای ساخت مجسمه های کوچک دور تخت
  • 21 قطعه سنگ : برای ساخت طارمی ها
  • 21 قطعه سنگ : برای ساخت مجسمه های حامل تخت

همان طور که گفته شد این بنای تاریخی دارای 2 پله است که در طراحی آن ها در سطح عمودی، از اژدها و طرفین پله ها 2 شیر استفاده شده است. یکی از زیبایی های تخت مرمر، قرار داشتن کتیبه هایی از شعرهایی است که از ملک الشعراء در آن زمان در مدح فتحعلی شاه سروده است. نگارش تمامی این ابیات یا مصرع ها جهت ساخت این عمارت تاریخی با خط نستعلیق به عهده استاد مهدی تهرانی ملک الکتاب سلطانی بوده است.

ایوان مرمر کاخ گلستان

کاربرد ایوان مرمر کاخ گلستان

آشنایی با کاربرد هر بنای تاریخی یکی از جالب ترین مسائلی است که در مورد هر عمارتی مطرح می شود. در رابطه با ایوان مرمر باشد گفت که هدف از ساخت این بنا، برگزاری مراسم سلام با حضور تمامی اقشار مختلف جامعه است. در این بنا مراسم تشریفاتی زیادی برگزار شده است. از مراسم پادشاهان مختلف و اعیاد رسمی گرفته تا مراسم تاج گذاری رضاخان، که در سال 1304 به عنوان آخرین جشن در این عمارت برگزار شده است.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
Irooni
Irooni
4 سال گذشته

با درود
بعضی افراد بیسواد فکر میکنند که با استفاده ار نام رضاخان به جای رضاشاه درواقع او را بی ارزش میکنند و با تکیه بر لفظ خان او را آدمی قلدر معرفی میکنند
درصورتی که اینطور نیست نام اصلی ایشان تا قبل از تاجگذاری رضاخان بوده و اگر خودش هم زنده بود از این اسم ناراحت نمیشد.
ولی بعد از تاجگذاری ایشان باید ایشان را رضاشاه بنامیم و به تاریح خود احترام بگذاریم .
حال آنکه دیگر بر دوست و دشمن آشکار است که ایشان چه خدماتی برای این کشور کرده اند.
روحشان شاد باد

مجید گلپا
مجید گلپا
4 سال گذشته
پاسخ دادن به  Irooni

سلام و درود

با نظر دوست ایرونی موافقم و پیشنهاد می کنم محتوای ارزشمند خود را با دقت ویرایش کنید