جدیدترین ایرلاین‌های ایرانی

شرکت‌های هواپیمایی، همواره یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین صنایع یک کشور به‌شمار می‌آیند. چراکه استفاده از آن‌ها است که می‌تواند شاهرگ‌های حیاتی یک کشور، مثل صادرات، گردشگری و ارتباط با سایر فرهنگ‌ها و دولت‌ها را به آسانی برای یک کشور و مردم آن، فراهم کند.

اگر شما هم از آن‌دسته افرادی هستید که یاد با هواپیما سفر می‌کنید، احتمالا در زمان خرید بلیط هواپیما، یکی از چیزهایی که برای انتخاب بلیط به آن توجه می‌کنید، شرکت هواپیمایی است که آن پرواز را انجام می‌دهد. اما در سال‌های اخیر ایرلاین‌های زیادی در ایران افتتاح شده‌اند و با ناوگان هوایی جوان‌تری، وظیفه حمل‌ونقل مسافران را برعهده دارند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی آن‌دسته از ایرلاین‌های ایرانی بپردازیم که در 25 سال اخیر افتتاح شده‌اند و به‌نوعی، جدیدترین ایرلاین‌های ایران به‌شمار می‌آیند.

شرکت هواپیمایی قشم‌ایر – 1375

برای معرفی جدیدترین ایرلاین‌های ایرانی، به سراغ یکی از مدرن‌ترین ایرلاین‌های کشور، یعنی شرکت هواپیمایی قشم‌ایر خواهیم رفت. این شرکت فعالیت خود را بسیار پیوسته و آرام آغاز کرد و پس از گذشت مدتی، با افزایش سرعت تجهیز ناوگان و جذب نیروهای کارآمد، توانست خود را به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین ایرلاین‌های ایرانی، معرفی کند.

این شرکت هواپیمایی، تا پیش از واگذاری به وزارت نفت، با عنوان «فراز قشم» فعالیت می‌کرده است. این ایرلاین در سال 1357، تنها 7 هواپیما در اختیار داشت، که درحال‌حاضر توانسته‌است این عدد را به 21 فروند هواپیما افزایش دهد.

امروزه، قشم‌ایر نه‌تنها به اکثر فرودگاه‌های داخلی ایران، پرواز دارد بلکه در بسیاری از پروازهای مستقیم بین‌المللی هم، همراه شما است. می‌توانیم بگوییم فرودگاه‌های «امام خمینی تهران» و «دیرستان قشم» به‌عنوان قطب‌های اصلی این ایرلاین شناخته می‌شوند و «فرودگاه بین‌المللی کیش» نیز قطب دوم آن است.

شرکت هواپیمایی کارون – 1379

ایرلاین کارون، یکی از شرکت‌های هواپیمایی دولتی ایران است که عمده سهام آن در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت قرار دارد. و به همین دلیل، عده‌ای از مردم، آن‌را با نام «شرکت‌هواپیمایی نفت»، می‌شناسند.

 این ایرلاین، در آغاز فعالیتش، تمام توان خود را بر پروازهای داخلی متمرکز کرده بود و در حال‌حاضر نیز، بیشتر پروازهای آن به سمت فرودگاه‌های داخل کشور درجریان است. اما در کنار این پروازها، چند پرواز بین‌المللی به مقصد کشورهای همسایه نیز، به برنامه پروازهای این شرکت اضافه شده‌است.

درحال‌حاضر می‌توانیم بگوییم که «فرودگاه بین‌المللی اهواز» و «فرودگاه بین‌المللی مهرآباد» مهم‌ترین قطب‌های پروازی ایرلاین کارون، شناخته می‌شوند.

شرکت هواپیمایی تفتان – 1381

شرکت هواپیمایی تفتان، یکی دیگر از ایرلاین‌های جوان ایرانی به‌شمار می‌آید که با هدف بهبود وضعیت گردشگری در استان سیستان و بلوچستان، افتاح شده‌است. همین موضوع و مسئولیت سنگینی که از ابتدا بر دوش این ایرلاین قرارگرفته، نشان از اهمیت و جایگاه آن در میان شرکت‌های هواپیمایی ایران دارد.

اگرچه که هواپیمایی تفتان، چندسالی فعالیت خود را متوقف کرده‌بود. اما از سال 1391 مجددا به جمع ایرلاین‌های فعال ایرانی برگشت و هم‌اکنون با برخورداری از 5 هواپیما، پرواز به چندیدن فرودگاه داخلی را پشتیبانی می‌کند.

درحال‌حاضر، «فرودگاه بین‌المللی زاهدان» به‌عنوان قطب اول و «فرودگاه بین‌المللی مهرآباد» به‌عنوان قطب دوم فعالیت این ایرلاین شناخته می‌شوند.

شرکت هواپیمایی زاگرس – 1384

شرکت‌های هواپیمایی زاگرس، یکی از ایرلاین‌هایی است که اگرچه مدت زیادی از تأسیس آن نمی‌گذرد، اما توانسته است با بهره‌گیری از ناوگان پروازی پیشرفته و پرسنلی مجرب و کارآزموده، جای خود را در میان معروف‌ترین و بهترین ایرلاین‌های ایران باز کند.

بیشتر هواپیماهای ایرلاین زاگرس، از مدل ایرباس یا مک‌دانل داگلاس هستند که تعداد زیاد آن‌ها، نشان از فعالیت بالای این ایرلاین دارد که در حال‌حاضر توانسته‌است پرواز به 21 فرودگاه داخلی و خارجی را برای گردشگران ایرانی فراهم کند.

قطب اصلی پروازهای شرکت هواپیمایی زاگرس، «فرودگاه بین‌المللی مهرآباد» و «فرودگاه بین‌المللی آبادان» است و عمده فعالیت این ایرلاین، در این دو فرودگاه، متمرکز شده‌است.

شرکت هواپیمایی تابان – 1385

هواپیمایی تابان نیز، یکی از ایرلاین‌های نام‌آشنای ایرانی است که در سال‌های نه‌چندان دور فعالیت خودش را آغاز کرده و امروزه به‌عنوان یکی از فعال‌ترین ایرلاین‌های ایرانی شناخته می‌شود.

«فرودگاه بین‌اللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد» و «فرودگاه امام خمینی تهران» دو قطب اصلی پروازهای ایرلاین تابان به‌شمار می‌آیند.

شرکت هواپیمایی تابان، 8 فروند هواپیما دارد. با توجه به این موضوع، عمده فعالیت این ایرلاین] همچنان بر پروازهای داخلی متمرکز شده است، اما پروازهای خارجی به مقاصدی مثل؛ عراق، پاکستان، روسیه، ترکیه، گرجستان و ارمنستان نیز در برنامه‌های پروازی شرکت هواپیمایی تابان، جای گرفته است.

شرکت هواپیمایی پویا – 1386

شرکت هواپیمایی پویا، یکی از جوان‌ترین اعضای خانواده ایرلاین‌های ایرانی است. این ایرلاین با هدف حمل بارهای سنگین در مسافت‌های طولانی، فعالیت خود را با نام پارس‌ایر کارگو، آغاز کرد، اما در نهایت نام پویا ایر برای این شرکت هواپیمایی انتخاب شد.

اگرچه که شرکت هواپیمایی پویا، در ابتدای فعالیتش، تمرکز خود را روی حمل بار به پنج قاره جهان، معطوف کرده بود؛ اما درحال حاضر، هواپیماهای مسافربری آن نیز، به تعدادی از شهرهای ایران و کشورهای جهان پرواز کرده و گردشگران را به مقصد مورد نظرشان می‌رسانند.

امروزه، «فرودگاه بین‌المللی مهرآباد» به‌عنوان قطب فعالیت ایرلاین پویا، شناخته می‌شود.

شرکت های هواپیمایی

شرکت هواپیمایی آتا – 1387

شرکت هواپیمایی آتا، در سال‌هایی نه‌چندان دور، فعالیت خودش را به‌عنوان شانزدهمین ایرلاین ایرانی، آغاز کرد و در مدت کوتاهی توانست نام خود را به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و ایمن‌ترین ایرلاین‌های ایرانی، بر سر زبان‌ها بیندازد.

این ایرلاین، که به‌نوعی می‌توان آن‌را نماد یک الگوی پیشرفت و برنامه‌ریزی صحیح دانست، درحال‌حاضر، به بسیاری از شهرهای ایران و تعدادی از مسیرهای خارجی پراهمیت، پرواز دارد و توانسته است شرایط مطلوبی را برای مشتریان خود فراهم کند.

بیشتر فعالیت هواپیمایی آتا، در «فرودگاه بین‌المللی تبریز» و «فرودگاه مهرآباد»، متمرکز شده‌است.

شرکت هواپیمایی معراج – 1389

معراج، اگرچه یکی از جوان‌‎ترین شرکت‌های هواپیمایی ایران است، اما می‌توانیم آن‌را به‌عنوان خوش‌قول‌ترین ایرلاین ایرانی بشناسیم که در سال‌های اخیر با پروازهای به‌موقع و سروقت خود، توانسته‌است رضایت گردشگران ایرانی را جلب کند.

این شرکت هواپیمایی، با اتکا به همین ویژگی و برخورداری از ناوگان هوایی مدرن، توانسته‌است در مدت کوتاهی به یکی از ایرلاین‌های اصلی ایران تبدیل شود. و به بسیاری از فرودگاه‌های داخلی و خارجی، پرواز داشته باشد.

جالب است بدانید که رکورد طولانی‌ترین پرواز تاریخ ایرلاین‌های ایران، در اختیار شرکت هواپیمایی معراج است. این پرواز در سال 1395، درحالیکه میزبان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بود، 17 ساعت بدون توقف و سوخت‌گیری، از سیدنی به تهران آمد.

شرکت هواپیمایی اترک – 1391

این شرکت هواپیمایی یکی دیگر از شرکت‌های هواپیمایی تازه‌تأسیس ایران به‌شمار می‌آید که در‌حال‌حاضر با 3 فروند هواپیما کار خودش را آغاز کرده است. البته تنها دو فروند از این هوپیماها از نظر فنی سالم هستند و اجازه پرواز به آن‌ها داده شده‌است.

این شرکت یکی از ایرلاین‌های خصوصی ایران است که فرودگاه‌های «مهرآباد» و «بجنورد» به‌عنوان قطب‌های پروازی آن شناخته می‌شوند.

ایرلاین اترک، علی‌رغم اینکه مجوز پروازهای داخلی و خارجی را دارد، اما درحال‌حاضر توان خود را روی مقاصد داخلی متمرکز کرده و تنها به شهرهای داخلی ایران، پرواز می‌کند.

شرکت هواپیمایی سپهران – 1395

ایرلاین سپهران، از آن‌دسته شرکت‌های هواپیمایی است که توانسته‌اند در مدت کوتاهی، خود را به‌عنوان یکی از ایرلاین‌های اصلی کشور معرفی کنند.

این ایرلاین تنها دو فروند هوایپمای بوئینگ دارد که تنها در پروازهای داخلی ایران استفاده می‌شوند. با این‌حال، مدیران این مجموعه لا هدف گسترش ناوگان و مقاصد پروازی خود، تلاش می‌کنند تا هواپیماهای بیشتری را به‌خدمت بگیرند.

هواپیمایی سپهران، در‌حال‌حاضر، به شهرهای تهران، شیراز، زاهدان، مشهد، بندرعباس، بوشهر، اهواز، چابهار، کیش، تبریز و ماهشهر، پرواز دارد.

شرکت هواپیمایی وارش – 1396

و در نهایت می‌توانیم شرکت هواپیمایی وارش را جوان‌ترین عضو خانواده ایرلاین‌های ایرانی بدانیم که فعالیتش را تنها با دو هواپیما آغاز کرده و به ایرلاین شمال کشور، شهرت دارد.

ناوگان پروازی وارش را می‌توانیم یکی مدرن‌ترین و جوان‌ترین ناوگان‌های پروازی ایران بدانیم که درحال‌حاضر به شهرهایی مثل؛ بوشهر، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، ساری، شیراز، عسلویه، کیش، مشهد و دوشنبه پرواز دارد.

این ایرلاین با هدف رشد و توسعه زیرساخت‌های صنعت هوانوردی استان مازندران و مدیریت بهتر گردشگرانی که هرساله به این استان سفر می‌کنند، تأسیس شده و درحال‌حاضر نیز، عمده فعالیت خود را در فرودگاه مازندران، متمرکز کرده است.

ایرلاین وارش

کلام پایانی

سالانه آمار زیادی در رابطه با شرکت‌های هواپیمایی ایران منتشر می‌شود و کارشناسان زیادی باتوجه به معیارهای متفاوت، به رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی ایران، اقدام می‌کنند. اما ما در این مقاله تلاش کردیم تا فارغ از این آمار و ارقام و بدون توجه به مشخصات بهترین و بدترین شرکت‌های هواپیمایی ایران، تنها به معرفی تازه‌تأسیس‌ترین ایرلاین‌های ایرانی بپردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتری از مسیرهای پروازی، ناوگان‌های پروازی، قوانین، آدرس دفتر مرکزی و شماره تماس شرکت‌های هواپیمایی ایران، می‌توانید به سایت اختصاصی هرکدام از این ایرلاین‌ها مراجعه کنید.

 این نکته را هم نیز فراموش نکنید که تمام ایرلاین‌های ایرانی، همه تلاش خود را به‎کار می‌پیرند تا سفری راحت و ایمن را برای شما به ارمغان آورده و تجربه پروازی آرام را برای شما فراهم کنند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments