زیارت | روستای شگفت انگیز

سالانه افراد زیادی به گرگان سفر می کنند؛ اما از برخی جاذبه های اطراف این شهر بی خبرند. کافیست دل از شهر بکنید و از گرگان بیرون بزنید تا با حدود نیم ساعت رانندگی یکی از زیباترین روستاها را ببینید که در میان دره رودخانه «خاصه رود» قرار گرفته است. روستایی که می توانید چند روز هم در آن اقامت کنید و حسابی به گشت و گذار بپردازید.

زیارت روستایی است با ارتفاع هزار متر از سطح دریا که در مسیر یکی از راه​‌‌های قدیمی و محل اتصال شاهرود و فلات مرکزی ایران به دریای خزر واقع شده است، این مسیر که اکنون جز برای کوهنوردی مورد استفاده قرار نمی‌​گیرد یکی از مسیر‌‌های پرتردد گذشته و مورد استفاده افراد محلی و مسافران بوده است.

زیارت

زیارت به اسامی دیگری همچون زیارت خاصه رود، زیارت خسرو و زیارات نیز شناخته می شود.

شاید با شنیدن نام روستای زیارت این تصور در ذهن بسیاری از مسافران شکل گیرد که با مکانی زیارتی مواجه هستند. زیارت نه نامی برگرفته از امامزاده عبدالله واقع در روستای زیارت در نزدیکی شهر گرگان بلکه به گواه آثار به دست آمده از شهر سوخته و روایات تاریخی به دلیل موقعیت مکانی این روستا و سفر بودائیان به این منطقه از گذشته​‌‌های دور برای زیارت و عبادت حاصل آمده است، زیارتی که پیروان این فرقه با پای پیاده از نقاط مختلف آسیا در گذشته​ای به عمق هزاران سال برای انجام آن به این منطقه می​‌آمده​اند.

گر در روز‌‌های آفتابی به زیارت سفر کنید از ابتدای ورود به جاده این روستا با پیرمردان و پیرزنان کهنسالی روبه‌رو می‌​شوید که کوله‌​ای قرمز رنگ بافته شده از پشم و دارای بافتی همچون گلیم را بر دوش داشته و در طول مسیر بسته به زمان روز در حال صعود به ارتفاع یا بازگشت هستند، در نگاه اول شاید این‌گونه تصور شود که کوهنوردانی محلی مشغول تفریح و صعودند در صورتی که عمده اینان افرادی هستند که برای جمع‌​آوری گیاهان خاص یا میوه‌‌های جنگلی به جنگل​‌‌‌های اطراف رفته و این کار را به صورت روزانه انجام می‌​دهند، میوه‌‌هایی همچون گلابی جنگلی، آلو جنگلی، ولیک، توت فرنگی، زرشک و… که در فصول مختلف در جنگل‌‌ها و مراتع اطراف زیارت به وفور یافت.

اولین چیزی که با ورود به حریم روستا به چشم تان می آید ویلا‌‌های نوسازی هستند که سنخیتی با فضای روستا ندارند و شاید کمی هم توی ذوق تان بزنند؛ اما کمی بعد این بافت قدیمی روستاست که خودش را به شما می نمایاند و جذابیت سفر از همین جا آغاز می شود.

دیدنی های زیارت

۱- آبشار زیارت

آبشار زیارت در ۵ کیلومتری جنوب روستای زیارت و ۱۹ کیلومتری جنوب گرگان قرار داره در مسیر یکی از شاخه های فرعی رودخونه خاصه رود زیارت قرار داره . آب این شاخه رودخونه از طریق دو آبشار که در مجاورت هم قرار گرفتن از ارتفاع ۱۵ متری به حوضچه پایین آبشار میریزند .

آبشارهای دره تل انبار

در این دره ۵۳ آبشار ۲ تا ۴۰ متری را می بینید که ارتفاع ۲۰ عدد از آنها به بیش از ۱۰ متر می رسد.

آبشار خال دره

آبشار خال دره که با نام جل دُره نیز شناخته می شود در شرق روستا و در میان دره ای زیبا قرار دارد. تنها با یک راهنمای کاربلد محلی می توانید به این آبشار برسید.

ابگرم روستای زیارت

۲- چشمه آب گرم

چشمه آبگرم زیارت در ضلع شرقی رودخونه خاصه رود قرار داره که در حال حاضر دارای ۴ خروجی یا مظهر هست که حدود ۱۰–۲۰ متر از هم فاصله دارن .

اولین [tooltip gravity=”nw” text=”محل پدیدار شدن آب”]مظهر[/tooltip] زیر تخته سنگی است که روی اون تاریخ ۱۰۳۵ هجری قمری رو نشون میده .

مظهر دوم در فاصله ۲۰ متری مظهر اول قرار داره و و دو مظهر دیگه هم در فاصله ۱۰–۱۵ متری دو مظهر اول قرار دارن .

این چشمه آبگرم تنها آبگرم استان گلستانه که در صورت مشخص شدن نوع ترکیبات آب اون ، گردشگران زیادی رو به این منطقه میتونه جذب کنه .

۳- امامزاده عبدالله زیارت

امامزاده عبدالله ملقب به کاظم ، از سادات موسوی گرگان و از نوادگان قاسم اشجع فرزند ابراهیم عسگریه که با ده واسطه به امام موسی کاظم(ع) میرسه .ساختمان [tooltip gravity=”nw” text=”اتاقکی که بر روی گور اولیا و قدیسان می سازند.”]بقعه[/tooltip] درجوار رودخانه واقع شده و به همین دلیل طى سالیان گذشته بر اثر سیلاب ویرانی هایی برای آن به وجود آمده است. اهالى، ساختمان مختصرى برای این امامزاده مهیا کرده اند و قطعاتى از صندوقچه چوبى بقعه که از سیلاب مانده بود را در همین محل نگهداری می کنند. از ویژگی های این امامزاده وجود درختان سرو کهنسال در آن است.

گورستان تاریخی امامزاده عبدالله: در اطراف این امامزاده گورستانی تاریخی قرار دارد که قدمت برخی از سنگ قبرهای آن بیش از هزار سال است.

۴- جنگل گردی

در نزدیکی روستای زیارت جنگل های هیرکانی وجود دارند که می توانند گردشی به یادماندنی را برای تان رقم بزنند. این جنگل ها از منحصر به فردترین جنگل ها در جهان هستند و برخی از آنها با عنوان موزه زنده یاد می کنند.

در حوالی روستای زیارت می توانید سومین ذخیره گاه درخت سرخدار جهان را ببینید. سرخدار، درخت سوزنی برگی است که برگ های دایمی و همیشه سبز دارد و چوب درون آن قرمز شاه بلوطی است. برای دیدن این ذخیره گاه از یک راهنمای محلی کمک بگیرید.

زیارت

تور مجازی

شما در تصویر پایین با حرکت موس و کیبورد و یا استفاده از عینک واقعیت مجازی می‌توانید تور مجازی به این نقطه را امتحان کنید.


Ziarat Village – very nice home 🙂

مسیر دسترسی

وقتی شما وارد شهر گرگان شدین ، ابتدا به طرف جاده ناهارخوران میرین . در انتهای جاده ناهارخوران ، میدانی هست که دو مسیر برای ادامه داره . یکی برگشت به جاده ناهارخوران و شهر گرگان و دومی مسیر روستای زیارت . وقتی شما مسیر روستا رو انتخاب می کنین ، با جاده ای جنگلی و پر پیچ و خم رو به رو میشین . البته وجود کافه ها و رستواران ها در این جاده جنگلی باعث میشه راه 7 کیلومتری کوتاه تر به نطر برسه .

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments