بقعه‌ امام زاده شازده ابراهیم کاشان

بقعه‌ امام زاده شازده ابراهیم کاشان در منطقه‌ی فین یکی از جاذبه‌های فرهنگی کاشان است که اگر به دنبال درک عمیقی از زندگی و فرهنگ کاشانی‌ها که نمونه جذابی از فرهنگ ایرانی است هستید می‌توانید از آن بازدید کنید. ایران تراول توصیه می‌کند برنامه خود را به طوری تنظیم کنید که پنجشنبه شب از این مکان بازدید کنید. در این بازه شاهد ترکیبی از زیارتگاه بازارچه و تفرجگاه خواهید بود.

تاریخچه بقعه‌ امام زاده شازده ابراهیم کاشان

بقعه‌ امام زاده شازده ابراهیم کاشان در سنه ۲۸۵ هـ ق به قصد خون خواهی حضرت رضا (ع)از مدینه با تعدادی از صحابه عازم طوس می‌شوند که دربین راه به دستور حکومت وقت، با امام زاده وهمراهان درگیر می‌شوند و ناجوانمردانه آنان را می‌کشند وتوسط میرزا جواد نامی دفن می‌شود و برای مدتی قبر هم مخفی بوده است و این مکان اوّل معروف به زیارت تربت بوده است و الان هم به زمین‌های کشاورزی اطراف هم دشت تربت می‌گویند. وتا سنه ۱۲۸۵ قمری فقط یک اتاقک خشت گلی بوده است.
در اثر خوابی که خاله بیگم می‌بیند امام زاده به اودستور می‌دهد تا به آبادانی حرم بپردازد و حتّی سکّه‌ای به جهت مخارج درعالم رؤیا به او می‌دهد و در نهایت خاله بیگم اقدام نموده و به این شکل فعلی در می‌آورد. ساخت بنای امام زاده از سال ۱۲۸۵ قمری آغاز و در سال ۱۳۵۱ قمری به پایان رسیده است. قبر خاله بیگم درکنار ضریح می‌باشد.

بقعه‌ امام زاده شازده ابراهیم کاشان
بقعه‌ امام زاده شازده ابراهیم کاشان

معماری و زیبایی‌های بنا

این بنا داراى گنبد کاشى‌کارى فیروزه‌اى رنگ، گلدسته‌هاى زیبا، صحن مفرح و ایوان آیینه‌کارى است و نقاشى‌هایى جذاب و آیینی است. داخل بقعه و ایوان نیز آیینه‌کارى مفصلى دارد و اطراف آن با خشت‌هاى کاشى تزئین گردیده است. داخل بقعه‌ امام زاده ابراهیم فضای معنوی وتاریخی داده، در بالای ضریح نقش ونگار قدیمی و برآیه‌ی و انیکاد، چهار صحنه از شهدای کربلا به چشم می‌خورد.

  • نقاشی و صحنه‌ی پنج تن و یک فرشته بالای آن
  • نقاشی وصحنه‌ی شهادت علی اکبر(ع) و به دامن گرفتن سرپدر توسط امام(ع)
  • نقاشی و صحنه‌ی قتلگاه و جدا شدن سر امام توسط شمر
  • نقاشی و صحنه‌ی عکس یک زن به عنوان نظاره کردن جداشدن سر  (حضرت زینب در قتلگاه).
بقعه‌ امام زاده شازده ابراهیم کاشان
بقعه‌ امام زاده شازده ابراهیم کاشان

در کنارحرم یک نمازخانه به سبک معماری سنتی که دارای ۱۲ ستون به صورت گچی که به صورت سه رواق وشش سقف مدوّر.

صحن امام زاده به سبک قدیم و مناسب با آب وهوای کاشان، یک حوض آبِ وسیع که درختان کاجِ کاشی سالمند وغرفه‌هایی، نمایان می‌باشد. پس از و.رود به صحن در مقابل، ‌ایوان گچ کاری شده با نقاشی، ‌های قدیمی که دوگلدسته بزرگ و دو گلدسته‌ی کوچک دوره آن بوده، هر زائری را به خود جلب می‌نماید و در همین صحن ورودی قبور تعدادی از مؤمنین وسادات و شهدای جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق به چشم می‌خورد. نکته مهم اینکه دو عکس در ایوان است که یکی عکس رسول الله (ص) و صحابه او- سلمان – اباذر- عباس – مقداد- جابر و امام حسن و امام حسین(ع) و دیگری عکس پنج تن شیعه کشیده شده است.

در پیشانی ایوان حرم به خط کوفی اسامی چهارده معصوم (ع)ثبت شده و نقش و شکل شیری به چشم می‌خورد که گفته شده نقش سلطان فیض رومی که بر روی اسب نشسته و در حال شکار در جنگل می‌باشد و رویش را بر گرداننده دراین حال شیری به او حمله می‌کند لذا به بزرگانش متوسل می‌شود فائده‌ای ندارد ولی به امام حسین(ع) متوسل می‌شود او نجات پیدا می‌کند.

بقعه‌ امام زاده شازده ابراهیم کاشان
بقعه‌ امام زاده شازده ابراهیم کاشان

پیشنهاد ایران تراول

نکته اول را در مورد زمان بازدید گفتیم که بهتر است در پنجشنبه شب‌ها باشد ولی اگر تمایل داشتید می‌توانید برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که در بعد از ظهر برنامه باغ فین را داشته باشید و در هوای خنک از این باغ ثبت جهانی بازدید کنید و در مسیر بازگشت به سمت کاشان از این مقبره بازدید کنید.

دسترسی به بقعه‌ امام زاده شازده ابراهیم کاشان

زمان بازدید: ۸ الی ۱۴ و ۱۶ الی ۲۳

هزینه‌ی ورودی ندارد.

بقعه‌ امام زاده شازده ابراهیم کاشان
بقعه‌ امام زاده شازده ابراهیم کاشان

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments