بهترین سوغات کاشان چیست و از کجا بخریم؟

انکار نکنید که پای ثابت هر سفری سوغات خریدن است. در این پست به شیوه‌ی پستی که راجع به سوغات اصفهان داشتیم، سوغات کاشان و محل خریدش را برای شما خواهیم گفت تا با تصمیم گیری مناسبی در کاشان خرید کنید. و در ضمن اگر به شهر زیبای کاشان علاقه دارید و میخواهید مکان های گردشگری اون رو ببینید حتما به صفحه کاشان ما سر بزنید

در هر شهری سوغات به دسته‌ی خوردنی و بُردنی تقسیم می‌شوند:

سوغات خوردنی کاشان

پشمک یا کلوچه و یا حاجی بادومی، کدام یک را بیشتر دوست دارید؟

باقلوا

باقلوا شیرینی محبوب کاشانی‌هاست که بر اساس مغز آن به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • گردویی
  • بادامی
  • فندقی
  • پسته‌ای
  • بادام هندی

باقلوا با توجه به مقدار مغر داخل آن انواع مختلفی دارد.

  • مخصوص 50 درصدی
  • ممتاز 70 درصدی
باقلوا کاشان
باقلوا کاشان

حاجی بادوم

شیرینی حاجی بادوم تشکیل شده از پودر بادام و پودر قند، شیرینی‌ای گرد، تُرد و کوچکی است که بیشتر با چای می‌خورند و در بسیاری از خانه‌های کاشان جای قند را گرفته‌اند.

حاجی بادام
حاجی بادام

گلاب و عرقیجات

گلاب و عرقیجات یکی از دلایل مهم معروفیت کاشان است. پس این دو محصول از سوغات اصلی این شهر به حساب می‌آیند. اگر عرقیجات اصل و بی اسانس می‌خواهید، عرق سال خود را از کاشان تهیه کنید.

کلوچه

کلوچه شیرینی تردی است که از آرد سبوس دار گندم، شکر،روغن نباتی یا حیوانی، هل، زعفران و مغز پسته برای تزئین روی آن تهیه می‌شود. شیرینی آن آنقدر زیاد نیست که خوردن آن برای کسانی که زیاد طرفدار شیرینی نیستند، زیر دل بزند. ضمناً طوری نیست که خشک شود یا در مسافت طولانی از خراب شود.

کلوچه کاشان
کلوچه کاشان

پشمک کاشان

کاشانی‌ها در مهمانی‌هایشان کلوچه و پشمک را جزء جدانشدنی پذیرایی می‌دانند. حتی در مواردی آن را با هم می‌خورند. پس گمان نکنید پشمک سوغات اختصاصی یزد است!

غنچه‌ی گل محمدی

غنچه‌ی خشک شده و زیبای گل محمدی از آن دست سوغاتی است که همه را خوشحال می‌کند. این غنچه‌ها برای تزئینات شله زرد، قندان، فرنی و … استفاده می‌شود و همچنین انداختن آن در دمنوش‌ها باعث گرفتن عطر و طعم دل انگیری می‌شود. این غنچه‌ها در بسته‌بندی‌های مختلف در مغازه‌های عطاری یا عرقیجات کاشان فروخته می‌شود.

غنچه گل محمدی
غنچه گل محمدی

سوغات بُردنی

بدیهی است که در ایران و به خصوص در شهرهای نزدیک به هم صنایع دستی مشترکی وجود داشته باشد. در کاشان هم مانند کرمان فرش بافی، مثل اصفهان مسگری، مثل یزد شعربافی و مثل همدان سفالگری معروف است. علاوه بر آن صنایع دستی دیگری هم وجود دارد. از سوغات مهم کاشان موارد زیر اهمیت زیادی دارد:

فرش و گلیم کاشان

فرش و گلیم کاشان از سوغات کاشان است که هم شهرت زیادی دارد و هم لوکس و شیک است. فرش کاشان نه تنها در فرش‌های دست‌بافت منحصر به فرد است، بلکه اگر فرش ماشینی خاصی هم می‌خواهید کاشان شهری مناسب برای خرید شماست.

شعر بافی

شعر نام پارچه‌ای است از جنس ابریشم که با کمک دستگاهی بافته می‌شود. این پارچه‌ها که حالا هم به صورت خام فروخته می‌شوند و هم به صورت لباس، شلوار، شال و … درآمده‌اند از سوغات خوب کاشان‌اند. این پارچه‌ها که عمدتاً رنگ‌های زیبایی دارند از سوغات کاشان هستند.

شعر بافی کاشان
شعر بافی کاشان

سفالگری

قدیمی‌ترین چرخ سفالگری متعلق به تمدن سیلک است. و از این موضوع می‌توان به قدمت این هنر در کاشان پی برد. ظروف سفالی که در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی به فروش می‌روند قیمت مناسبی دارند و سوغات زیبایی از شهر کاشان محسوب می‌شوند. راستی اگر اطلاعاتی از تمدن سیلک ندارید حتما مطلب تپه سیلک کاشان | تمدنی در دل تاریخ که داخل وب سایت نوشتیم رو مطالعه کنید تا با اولین تمدن 8000 هزار ساله و سرگذشت عجیب آن آشنا شود.

سفال کاشان
سفال کاشان

گیوه

گیوه بافی هنر مردم نشلج است. این گیوه‌ها در کاشان از شهرت زیادی دارند و یکی از سوغات کاشان هستند. این نوع کفش که قدیمی‌ها در تابستان و زمستان به پا می‌کردند، الان دوباره طرفدار پیدا کرده‌اند و دختران و پسران از انواع رنگی آن را به پا می‌کنند. شما می‌توانید گیوه‎های زیبایی به عنوان سوغات کاشان تهیه کنید.

گیوه کاشان
گیوه کاشان

از کجا بخریم؟

اگر سوغات کاشان را با کیفیت و قیمت مناسب می‌خواهید، بهترین جا برای خرید بازار تاریخی کاشان است.

بازار بزرگ صفویه، مجتمع تجاری سبز، مرکز خرید سپید، مرکز خرید شفق: کاشان، خیابان شهید رجایی

برای خرید عرقیجات، خیابان محتشم پر است از مغازه‌های فروش عرقیجات. فروشگاه بهشتیان از بهترین مغازه‌های این خیابان است.

شیرینی سرای نبات ریز از بهترین قنادی‌های فروش سوغات خوراکی کاشان است: خیابان میرعماد

شیرینی سرای کاشان: خیابان باباافضل

قنادی شیرین آریا کاشان: میدان امام حسین(ع)، ابتدای خیابان ملامحسن

شیرینی سرای یاس: خیابان دانش

شیرینی سرای نانک: خیابان بهشتی، روبروی باشگاه تختی

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments