رویداد گردشگری روستایی در دو استان غربی کشور و تحلیل آن

رویداد گردشگری روستایی در دو استان غربی کشور در راستای سیاست‌های چند سال گذشته برای توزیع سفر در سطح کشور است و معرفی ظرفیت‌های استان‌های غربی کشور که از پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی غنی برخوردار هستند یکی از مهم‌ترین رویکرد این سیاست است. استان‌های غربی کشور جزو بکرترین و اصیل‌ترین مناطق ایران است و در دورانی که گردشگری به دنبال اصالت است اهمیت این ویژگی برای این استان‌ها دو چندان می‌شود. با ایران تراول همراه باشید تا کمی بیشتر در مورد این رویداد و البته سیاست‌های کلان گردشگری برای استان‌های غربی کشور بدانیم.

گردشگری روستایی

قبل از آنکه بخواهیم در مورد رویداد گردشگری روستایی 2020 توضیح دهیم لازم است ادبیات خودمان را در مورد گردشگری روستایی یکسان کنیم به همین دلیل در ادامه توضیح کوتاهی از این مفهوم را برای شما ارائه میکنم:

گردشگری روستایی را می توان مترادف با عبارت  “تجربه زندگی محلی” دانست. این تجربه، شامل موارد بسیار متنوعی از جاذبه های طبیعی ، فرهنگی و فعالیت هایی می شود که در یک منطقه ی روستایی و کشاورزی خاص وجود دارند. فعالیت هایی مانند گردشگری کشاورزی ، کوهنوردی، سوارکاری و اقامت در خانه های محلی. به طور کلی محور این نوع گردشگری ، درک زیباییها و جاذبه های طبیعت و فرهنگ مردم آن منطقه است و بسته به جغرافیای منطقه فعالیت های متفاوتی می تواند در آن صورت پذیرد.

رویداد گردشگری روستایی در ایران

بر اساس توافق سازمان میراث فرهنگی با سازمان جهانی گردشگری مقرر شده به طور مشترک اجلاس جهانی طبیعت گردی روستایی در سال ۲۰۲۰ در ایران انجام شود و سند توسعه‌ای گردشگری روستایی با همکاری دفتر فنی سازمان جهانی گردشگری در حال تدوین است.

با تصمیم ریاست سازمان میراث فرهنگی و پس از بررسی‌های مکرر از بین ۱۶ استان که درخواست میزبانی این اجلاس را داده بودند، کرمانشاه و کردستان به عنوان میزبانی این اجلاس انتخاب شدند.

کرمانشاه و کردستان که هر دو در مناطق کوهستانی قرار دارند پر است از روستاهای کمتر شناخته شده که در مسیرهای صعب العبور قرار دارند و همین موضوع موجب تاثیر پذیری کمتر این مردم از تغییرات روز جهان باشد و غنای فرهنگی آنها را در بالاترین حد ممکن حفظ کرده است.

اورامان در استان کردستان
اورامان در استان کردستان

استان‌های غربی در مسیر تبدیل شدن به مقصد

چندی پیش معاون گردشگری کل کشور در سفری به کرمانشاه با اشاره به شناسایی ۱۰ نقطه در غرب کشور به عنوان مقاصد جدید گردشگری اظهار داشت: تعداد ۴ اثر تاریخی جهانی در این استان‌ها وجود دارد و امیدواریم با ثبت جهانی اورامانات یک مسیر جدید طبیعی نیز در این منطقه داشته باشیم.

شاید راهگشاترین روش برای توسعه گردشگری استان‌های غربی این باشد که مسیر گردشگری جذاب و شناخته شده‌ای برای آن ایجاد کنیم. در حال حاضر با وجود آنکه این استان‌ها از بعد تاریخ و فرهنگ چیزی کم از مناطق مرکزی ایران ندارد اما آثار شناخته شده آنها هم گویی در یک بمبست قرار گرفته و به شدت جزیره جزیره به نظر می‌رسد. به همین دلیل با شناسایی، آماده سازی و معرفی مسیر در این منطقه می‌توان گردشگران را به سفر به استان‌های غربی کشور ترغیب کرد.

ممنون که با ما همراه بودید نظرتان را برای من بنویسید تا در بهبود مطالب به من و دوستانم کمک کند. با تشکر از شما

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments