افزایش نرخ ارز و اهمیت روز افزون استفاده از بیمه مسافرتی

افزایش نرخ ارز یا کاهش ارزش ریال که به عنوان پول ملی ایران مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از مسائلی است که در سالیان گذشته گریبانگیر مردم ایران شده است. چه بخواهیم و چه نخواهیم، به دلیل وابستگی که اقتصاد ایران به تجارت بین المللی دارد، نرخ ارزهای بین المللی هم در زندگی مردم و الگوی مصرف تأثیرگذار بوده است.

در میان کالاها و خدماتی که در سبد خانوار مصرف می شود، مسافرت و گردشگری خصوصاً از نوع مسافرت به خارج از کشور، به صورت مستقیم از نرخ ارز تأثیر پذیر است. چرا که هم نرخ هتل و تور و هواپیما با نرخ یورو و دلار محاسبه می شود و هم پولی که همراه مسافر برای مخارج روزمره برده می شود، باید به ارز باشد. بنابراین در طی سالهای گذشته، هزینه های مسافرت هم بسیار با اهمیت تر شده اند. حتی هزینه یک دلار بیشتر می تواند تأثیرگذار باشد.
در این بین اما همیشه اتفاقاتی غیرمنتظره هست که نیاز هست قبل از رفتن به مسافرت به آن پرداخته شود. برخی از این اتفاقات غیرمنتظره عبارت اند از: بیمار شدن یا حادثه ای منجر به جرح در حین سفر، گم شدن یا دیر رسیدن چمدان، لغو یا تأخیر در پروازها، مشکلات حقوقی به دلیل ناآشنا بودن با قوانین کشور مقصد، گم شدن گذرنامه، فوت یا بیماری حاد یکی از بستگان نزدیک، طولانی شدن مسافرت به دلیل لغو پرواز یا بسته شدن مرزها، و …
مشکلاتی که در بالا گفته شد، بخشی از اتفاقاتی است که ممکن است در طول مسافرت بیافتند که همه آن ها مستلزم همراه داشتن پول کافی برای هزینه کردن است. هر کدام از آن ها با پرداخت مبلغی پول قابل حل شدن هستند. حال دو راه در پیش روی ماست:
1-همراه داشتن پول بیشتر در مسافرت: این روش دارای معایبی است. از جمله اینکه ما نمی دانیم دقیقاً چه مبلغی باید به همراه داشته باشیم. یا اینکه اصلاً شاید این مبلغ را نداشته باشیم تا تبدیل به ارز کنیم. بعد از مسافرت هم در صورتی که اتفاقی رخ ندهد مجبور هستیم که دوباره آن را به ریال تبدیل کنیم، که همین امر به دلیل نرخ تسعیر ارز باعث کاهش آن می شود. همچنین همراه داشتن پول زیاد در مسافرت امکان سرقت یا گم شدن آن را هم افزایش می دهد. و در نهایت اینکه جابجایی پول به مقداری زیاد هم به دلیل قوانین مختلف کشورها در ورود و خروج پول نقد، احتمال بروز مشکلات حقوقی را هم بالا می برد.
2-خرید بیمه مسافرتی: تمام این اتفاقات قابل بیمه شدن هستند. در بیمه مسافرتی شما می توانید قبل از مسافرت، برای مدت زمانی که در سفر هستید بیمه مسافرتی را تهیه کنید. این بیمه نامه به ریال و در ایران قابل خریداری است. مبلغی بسیار ناچیز برای آن می پردازید و مبلغی بسیار خوب به طور مثال تا 100 هزار یورو از آن پوشش دریافت می کنید. حال دیگر لازم نیست که مقداری ارز اضافی با خود به همراه ببرید. یا اینکه نگران اتفاقات غیرمنتظره پزشکی در طول سفر باشید. همچنین اگر به هر دلیلی سفر شما لغو شد، در صورتی که از کشور خارج نشده باشید، امکان ابطال بیمه نامه خود را خواهید داشت و وجه آن به شما بازگردانده خواهد شد.
حتی در زمان شیوع کرونا، افرادی که به دلیل قرنطینه و بسته شدن مرزها در خارج از ایران مانده بودند، توانستند با مساعدت بیمه سامان مجدداً بیمه نامه خود را تمدید کنند. در صورتی که قصد سفر به خارج از کشور را دارید، حتماً در کنار سایر اطلاعاتی که در زمینه مسافرت خود از شرایط اقلیمی و جغرافیایی و فرهنگی و برنامه ریزی سفر انجام می دهید، حتماً اطلاعات بیمه مسافرتی سامان را مطالعه نمایید. و از بین طرح هایی که وجود دارد، یک طرح را که به شرایط شما نزدیک است انتخاب نمایید. خرید بیمه مسافرتی هم به صورت آنلاین فراهم است و شما می توانید در کمتر از پنج دقیقه با وارد کردن اطلاعات سفر و اطلاعات شخصی خود اقدام به خرید بیمه نامه نمایید و بیمه مسافرتی خود را به صورت آنلاین تحویل بگیرید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
1 نظر
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
هادی نیک
هادی نیک
2 سال گذشته

واقعا انقدر نرخ ارز توی این چند سال زیاد شده که حتی مسافرت رفتن هم خودش نیاز به هزینه های بالایی داره. حالا اگه یه کار ساده مثل خرید بیمه ر هم سهل انگاری کنیم، دیگه اگه مشکلی توی سفر پیش بیاد دیگه فکر کنم کلی ضرر بهمون برسونه. ضمن اینکه انقدر پول این بیمه ها ناچیزه که وقتی شخصی ازشون استفاده نمیکنه یعنی فرهنگش رو نداره.