جزیره ناشناخته نخیلو ایران

شهرهای جنوبی ایران پر از جاذبه های توریستی و گردشگری است که شما را مجذوب خود خواهد کرد. از کیش تا قشم و بوشهر و بندرعباس شما می توانید در دنیایی از جاذبه های گردشگری غرق شده و از تماشای آن ها لذت ببرید. در کنار تجربه یک تفریح هیجان انگیز می توانید از خدمات هتل های با کیفیت و درجه یکی مانند هتل بین المللی کیش علی بابا و هتل های دیگر نیز استفاده کنید. اگر قصد سفر به جنوب ایران را دارید، با ما همراهش شوید تا کمی بیشتر با جزیره ناشناخته نخیلو ایران آشنا شویم.

جزیره نخیلو کجا واقع شده است؟

جزیره نخیلو یکی از بی نظیرترین جزایر خاورمیانه و زیباترین آن ها بوده که در محدوده شهرستان دیر در استان بوشهر واقع شده است. عمده شهرت این جزیره به دلیل زادآوری پرندگان مهاجر کم یاب و زیبایی است که شما را مجذوب خود خواهد کرد. این جزیره مساحتی حدود 60 هکتار داشته و خالی از سکنه است. جزیره نخیلو در سواحل جنوبی مرکز استان بوشهر و در نزدیکی جزیره ام الکرم قرار دارد.

ویژگی های جزیره نخیلو

شکل آن تقریبا بیضی بوده و یک و نیم متر از سطح دریا ارتفاع دارد. منشا آن مرجانی_صدفی بوده و از گیاهان شورپسند پوشیده است. در قسمتی از این جزیره شما می توانید بخش هایی از جنگل حرا را ببینید که در حاشیه جزر و مدی خور مل گنزه واقع شده است. این محدوده را می توان یکی از زیباترین اکوسیستم های دریایی در ایران و جهان دانست. در این اکوسیستم دریایی یک درخت تنومند همیشه سبز وجود دارد که بستر آن برای تخم گذاری نرم تنان دریایی و ماهی ها مکان بسیار مناسبی به شمار می رود.

بیشتر قسمت های این جزیره از پشته بقایای رسوب های صدفی آهک دار پوشیده شده که با ماسه های سفید ترکیب شده اند. در بخش های مرکزی درصد ماسه و در بخش های ساحلی رسوب های آهکی بیشتر است.

چه پرندگانی در این جزیره زندگی می کنند؟

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، جزیره نخیلو بیش از هر چیز به دلیل زندگی پرندگان مهاجر در آن شهرت پیدا کرده است. تعداد و تنوع پرندگانی که این جزیره زیبا را برای زندگی انتخاب کرده اند، زیاد است. از معروف ترین این پرندگان می توان به پرستوی دریایی پشت تیره، سلیم خرچنگ خوار، پرستو دریایی کاکلی بزرگ و پرستو دریایی کاکلی کوچک اشاره کرد.

در کنار این پرندگان زیبا، جزیره نخیلو محل زندگی لاک پشت های نادر و در حال انقراض دریایی و نوک عقابی نیز هست. در این جزیره زیبا شب هنگام، حدود سی جوجه لاک پشت سر از تخم بیرون آورده و آرام آرام خود را به آب دریا می رسانند.

پرندگان چه زمانی به نخیلو مهاجرت می کنند؟

اغلب این پرندگان فصل بهار و تابستان را برای مهاجرت به این جزیره زیبا انتخاب می کنند. پرندگان بر روی بستر ماسه ای آن اقدام به تخم گذاری و جوجه آوری می کنند. این مساله نشان دهنده امنیت بالای جزیره برای پرندگان است که به لطف محیط بانان محیط زیست و ماهیگیران محلی فراهم شده است.

این پرندگان تحمل هوای سرد را ندارند. از این رو از نیمکره جنوبی زمانی که فصل پاییز و زمستان در آن نیمکره شروع می شود، به سمت این منطقه مهاجرت می کنند. معمولا ورود این پرندگان در ابتدای فروردین است. در همین فصل پرندگان تخم ریزی کرده و تا پایان شهریور ماه و بزرگ شدن جوجه هایشان در نخیلو می مانند.

صادق پور سالم مسئول منطقه حفاظت شده نخیلو می گوید در سه سال اخیر توانسته اند حدود 5 هزار پرنده را پلاک گذاری کنند تا مسیر مهاجرت دقیق آن ها مشخص شود. این پروژه تحقیقاتی هنوز به اتمام نرسیده است.

چرا پرندگان به نخیلو مهاجرت می کنند؟

همان طور که در بخش های بالاتر نیز اشاره شد، با توجه به اقدامات محیط زیست استان بوشهر، این جزیره خالی از سکنه یکی از ایمن ترین جزیره ها برای سکونت و تخم ریزی پرندگان به شمار می رود. آب و هوای گرم و مرطوب آن برای تخم گذاری و زندگی این پرندگان بسیار مناسب است.

از طرف دیگر هیچ تهدید زیست محیطی مانند گوشت خواران امنیت پرندگان را در این جزیره تهدید نمی کند. از این پرندگان این جزیره زیبا و بکر را هر ساله به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب می کنند.

بازدید از جزیره زیبای نخیلو

با توجه به وجود تدابیر مختلفی که برای آسایش و ایمنی پرندگان در نظر گرفته شده است، شما نمی توانید خودتان در هر زمان که بخواهید از این جزیره بازدید کنید. بازدید از جزیره زیبای نخیلو باید با هماهنگی اداره کل محافظت محیط زیست انجام شود. معمولا در زمان های مشخصی برای بازدید گردشگران، افراد می توانند به صورت حفاظت شده از این جزیره زیبا بازدید کنند. اگر اقامت شما در هتل بین المللی کیش علی بابا یا دیگر هتل ها و شهرهای جنوبی رو به پایان است، به شما توصیه می کنیم حتما بازدید از این جزیره زیبا را در برنامه های خود قرار دهید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments