گنجینه‌ی جواهرات ملی

بازدید از یک موزه تا چه حد برای شما هیجان انگیز و اعجاب‌آور است؟ حتی اگر دیدن موزه‌ها اصولاً برای شما کسل کننده است بازدید از گنجینه‌ی جواهرات ملی را از دست ندهید. این موزه ممکن است شما را به دیدن موزه‌های دیگر هم علاقه‌مند کند.

موزه جواهرات ملی

موزه_خزانه‌ی جواهرات ملی در اختیار بانک مرکزی و واقع در خیابان فردوسی است که امکان بازدید از آن برای عموم وجود دارد. این موزه روایتگر متناقض زیبایی‌ها و شکوه ایران در کنار جنگ‌های بسیار برای کسب این غنایم است. جمع‌آوری این مجموعه از دوران حکومت صفوی آغاز شد زیرا تا پیش از آن پادشاهان اقدام به چنین کاری نمی‌کردند. صفویان با فرستادن سفرا به دیگر کشورها جواهرات را خریداری، حفظ و نگهداری کردند. پس از حمله‌ی افغان‌ها بخش زیادی از این جواهرات به غارت رفت که با حمله‌ی نادرشاه به هند، مجدد باز پس گرفته شد.  

لشکرکشی نادر موجب آن شد که پادشاه هند هدایا و جواهرات زیادی را به نادر اهدا کند. بخش زیادی از هدایا و غنایمی که نادر از هندوستان جمع‌آوری نموده بود هرگز به ایران نرسید. نادر پس از بازگشت به ایران به رسم آن روزگار بخشی از غنایم و هدایا را به امیران و پادشاهان دیگر کشورها و مقداری از غنایم را نیز به آستان قدس رضوی و بخشی دیگر را به سپاهیان بخشید. متاسفانه پس از قتل نادر این جواهرات بار دیگر غارت گردید و بعداً الماس کوه نور به ملکه‌ی انگلیس اهدا شد.

در دوران قاجار این جواهرات در اختیار و استفاده پادشاهان قاجار و در کاخ گلستان نگهداری می‌شد. با روی کار آمدن پهلوی جواهرات ملی به زیرزمین کاخ مرمر منتقل شد و در سال ۱۳۱۶ و پس از تکمیل ساختمان بانک ملی ایران قسمت عمده این جواهرات به موزه بانک ملّی منتقل و پشتوانه اسکناس گردید.

موزه جواهرات ملی
موزه جواهرات ملی

در گنجینه‌ی جواهرات ملی چه خواهیم دید؟

از جمله جواهرات این موزه می‌توان به الماس دریای نور، جقه‌ی نادری، تاج و گردنبند فرح پهلوی، نیم‌تاج فاطمه پهلوی، شنل مراسم تاجگذاری، تخت طاووس (مربوط به قجرها)، تخت نادری (ساخته شده به دستور فتحعلی شاه قاجار)، کمربند زرین و دسته شمشیر و غلاف متعلق به دوران پهلوی معروف به شمشیر شاهی (با ۳۰۰۰ سنگ تزیین شده از جمله زمرد، یاقوت، الماس) اشاره کرد.

درست است که این جواهرات کاملا تحت الحفظ نگه‌داری می‌شوند اما ایران تراول پیشنهاد می‌کند حتما از این موزه‌ی جواهرات و گنجینه‌ی ملی دیدن کنید چراکه لمس بخشهایی از تاریخ، می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز و جالب باشد.

ساعات بازدید از

بازدید از خزانه جواهرات ملی روزهای شنبه تا سه‌شنبه از ساعت 14:00 الی 16:30 امکان‌پذیر است.
خزانه جواهرات ملی در غیر از ساعات فوق و نیز روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی، تعطیل می‌باشد.

نشانی

تهران،میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول،
ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
موزه جواهرات ملی

تلفن: 64463785-64463792-64463799-64463030
تلفن گویا: 64464700
دورنگار: 64463763

ورودی

دانشجویان و پژوهشگران: 20،000 ریال
بازدیدکنندگان داخلی: 40،000 ریال
بازدیدکنندگان خارجی: 200،000 ریال

نکته: افراد زیر 12 سال اجازه ورود ندارند.

نکته: عکس برداری در این موزه ممنوع است

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments