تخریب آثار باستانی در سیل نوروز 98

در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی و گیلان نیز سیل و بارندگی جریان داشت اما هیچ گزارشی مبنی بر تخریب یا آسیب بناهای تاریخی این استان‌ها گزارش نشده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی همچنین گفت: «تاکنون براساس بررسی‌ها و پایش‌های انجام شده معادل ۳۰۰ میلیارد تومان برای مرمت و نجات‌بخشی آثار تاریخی کشور بودجه نیاز است» و پولی که این سازمان برای انجام اقدامات اضطراری نیاز دارد به عنوان خسارت وارده اعلام شده است زیرا به‌گفته او «نمی‌توان قیمتی روی تاریخی و میراثی که تخریب شده گذاشت».

محمدحسن طالبیان در ارتباط با بلایای طبیعی اخیر همچنین از سفر یک کارشناس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به استان خوزستان خبر داد و گفت این کارشناس که متخصص رانش‌های صخره‌ای‌ست در پایان هفته‌ جاری در شوشتر حضور خواهد یافت.

آب انبار ملایر
آب انبار ملایر

«بند میزان» سد مربوط به دوره ساسانیان در شوشتر قرار دارد اما در سیل اخیر زیر آب رفته است و بخش‌هایی از آن که زیر آب است به احتمال قوی فرسایش می‌یابد و به‌گفته طالبیان ممکن است حتی گوشه‌هایی از آن تخریب شده باشد.

با این حال معاون میراث فرهنگی تأکید کرد که تهدیدات طبیعی باعث خروج میراث فرهنگی از لیست میراث جهانی یونسکو نمی‌شود اما باید هرچه زودتر اقدامات لازم انجام شود.

برای بررسی وضعیت برج گنبد قابوس نیز احتمالاً یک کارشناس دیگر از یونسکو به استان گلستان سفر خواهد کرد. برج گنبد قابوس بنای تاریخی است که در سال ۳۷۵ هجری خورشیدی در زمان پادشاهی کاووس بن وشمگیر بنا شده است و ممکن است در سیل اخیر این استان دچار آسیب شده باشد.

منبع خبر : رادیو زمانه

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments